تعداد مطالب 1742

حوزه علمیه باید در هدایت و راهبری فکری و اخلاقی جامعه نقش اصلی را ایفا کند

  • کد خبر : 2135
حوزه علمیه باید در هدایت و راهبری فکری و اخلاقی جامعه نقش اصلی را ایفا کند

مدیر حوزه‌های علمیه کشور اظهار داشت: حوزه علمیه باید در هدایت و راهبری فکری و اخلاقی جامعه نقش اصلی را داشته باشد و علی‌رغم خوبی‌های زیاد، با چشم‌انداز موردنظر فاصله زیادی وجود دارد.

مدیر و کادر مدیریت حوزه علمیه استان یزد به همراه کادر و مدیران مدارس علمیه استان یزد با آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور دیدار نمودند.

آیت‌الله اعرافی در سخنانی از همه کسانی که در مدیریت‌ استانی، مدارس و سایر نهادها در مسیر پیشبرد اهداف حوزه علمیه تلاش می‌کنند تشکر و قدردانی نمود.

مدیر حوزه‌های علمیه ضمن تشکر فراوان از حضور پررنگ روحانیت و طلاب کشور بخصوص طلاب استان یزد در کمک رسانی به سیل زدگان اخیر تاکید کرد: طلاب و روحانیون در قضیه سیل اخیر با اینکه در ایام تعطیلی بود به خوبی درخشیدند و خدمت‌رسانی خوبی به هموطنان سیل‌زده انجام شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: باید این شبکه کمک‌رسانی در حوادث، با انسجام بیشتر و شبکه قوی‌تر جهت هرگونه حوادث احتمالی بعدی حضور فعال و مستمر داشته باشد.

آیت‌الله اعرافی ضمن اشاره به حضور خود در همه مناطق و استان‌های سیل زده اظهار داشت: حقیقتا حضور روحانیت صحنه و شرایط را در خیلی جاها تغییر داد و نگاه‌های مثبت زیادی را به سمت روحانیت جلب نمود و تشکیل ستادی که در حوادث غیرمترقبه بتواند نیروهای حوزوی را بسیج کند در حوزه‌های علمیه ضروری است.

آیت‌الله اعرافی در ادامه رسالت اصلی حوزه‌های علمیه را تزکیه خود و دیگران و تربیت انسان‌هایی که مزکی و مربی باشند عنوان نمود و بیان کرد: رسالت و ماموریت اصلی همه حوزویان مخصوصا مدیران آن، این است که در ابتدا خود مهذب و مزکی شوند تا در شعاع مدیریت خود نیز شاهد افراد مهذب و مزکی باشند.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه نباید لحظه ای از تزکیه خود غافل باشیم افزود: امام خمینی(ره) با خداوند معامله کرد و همه وجود خود را وقف اسلام و خدا نمود و اثرات بی‌شماری که ایشان در سطح جهان بر جای گذاشت همه از همان اخلاص و پاکی‌ای بود که امام(ره) در امور داشت و شاهدیم افراد مختلفی با همه مشرب‌های مختلف به پاکی ایشان من‌جمله پاکی اخلاقی ایشان معترف بوده اند.

آیت‌الله اعرافی در ادامه با تأکید بر نقش حوزه‌های علمیه در سطح جامعه اظهار داشت: مدرسه و حوزه علمیه در سطح خود در یک شهر و در سطح نیمه خرد در سطح استان و در سطح کلان در کشور باید مغز و مرکز تفکر و اندیشه در جامعه باشد و به صورت مستقیم و غیرمستقیم در شعاع وجودی خود نقش کامل و جامعی ایفا کند.

وی افزود: حوزه علمیه باید در هدایت و راهبری فکری و اخلاقی جامعه نقش اصلی را داشته باشد و علی‌رغم خوبی‌های زیاد و آثار و برکات فراوان، حوزه با چشم‌انداز موردنظر فاصله زیادی وجود دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه برای رسیدن به نقش جامع و موثر و فراگیر حوزه راه طولانی در پیش داریم اظهار داشت: برای این مسأله، مسیری که در این دو سه سال طی کریم مسیری بود که از مبادی مهمی شروع شد و سلسله طرح‌ها و پروژه‌ها در حال پیگیری و اقدام  است که اولین حرکت آن آسیب‌شناسی و شناخت شرایط کنونی است.

آیت‌الله اعرافی افزود: پیگیری مطالبات مقام معظم رهبری و مراجع در دستور کار قرار دارد و با گردآوری ایده‌ها و طرح‌های بسیار زیاد (که البته پراکنده بود) قریب هزار طرح و ایده و نظایر اینها تهیه شده که پس از بررسی در کارگروه‌های مختلف و نتیه‌گیری از آنها در قالب نرم‌افزار در دسترس قرار خواهد گرفت.

وی با تأکید بر استفاده از تجارت گذشته مدیریت حوزه و سایر نهادهای غیرحوزوی افزود: طرح کارویژه‌های روحانیت در دست اقدام است که روحانیت در این زمان دارای چه ماموریت‌هایی است و در چه جاهایی باید حضور داشته باشد که این مقوله در ۴ وجه درون حوزه، در ارتباط با نظام، ارتباط با جامعه و ارتباط با بین‌الملل مورد بررسی قرار گرفته است.

مدیر حوزه‌های علمیه ضمن بیان مشکلات عدیده مالی که همیشه وجود داشته و امسال نیز به طور خاص افزایش داشته است اظهار داشت: با منطق مالی و با توجه به مشکلات موجود نمی‌شد طرح‌های بزرگی که اجرا شده را پیش برد ولی به لطف خداوند اکثر طرح‌ها علیرغم مشکلات مالی در حال انجام است و نتایج بسیار خوبی نیز تاکنون از آنها حاصل شده است.

آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه طرح آمایش که در قالب چشم‌انداز در نظر گرفته شده است در حال تکمیل است افزود: در طرح‌ها و برنامه‌های در دست اقدام، اسناد جامع راهبر حوزه از جایگاه بالایی برخوردار است و در این زمینه حدود ۲۰ سند مهم تدوین شده است که این مورد با بکارگیری بیش از ۵۰۰ نفر از عزیزان به نتیجه رسیده است.

مدیر حوزه‌های علمیه در مورد تهیه درختواره حوزه گفت:  در تهیه درختواره حوزه ۵۰۰ استاد به صورت بسیجی‌وار همکاری کرده‌اند و ۳۰۰ گرایش و رشته از آن استخراج نموده‌اند و باید عرض کرد که حوزه در داشتن رشته‌های مختلف جایگاه حائز اهمیتی دارد.

در پایان جلسه، آیت‌الله اعرافی با بیان برخی اقدامات و تصمیمات صورت گرفته و ضمن تقدیر و تشکر مجدد از تلاش‌های انجام شده، به دیدگاه‌های مطرح شده توسط حاضرین پاسخ گفتند.

لینک کوتاه : https://heyazd.ir/?p=2135

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.