تعداد مطالب 1742

ایجاد امید و وحدت‌آفرینی دو بعد اصلی واقعه عاشورا است

  • کد خبر : 15255
ایجاد امید و وحدت‌آفرینی دو بعد اصلی واقعه عاشورا است
حوزره علمیه یزد/ مدیر حوزه علمیه استان یزد گفت: نهضت عاشورا پیام‌های زیادی را در دل خود جای داده است که بارزترین آن ایجاد امید و وحدت‌آفرینی است.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمد شمس در گفتگو با واحد رسانه حوزه علمیه یزد، با اشاره به آغاز مراسم راهپیمایی اربعین حسینی اظهار کرد: راهپیمایی اربعین حسینی یک اجتماع بزرگ است که چشم‌های تمام مردم جهان را به خود خیره می‌کند.
وی افزود: این اجتماع بزرگ بیانگر وحدت و امید در جامعه اسلامی است، زیرا اتحاد از امید برمی‌خیزد و این امید از نور امام حسین(ع) نشات گرفته است.
مدیر حوزه علمیه استان یزد با بیان اینکه پیام‌رسانی در قیام عاشورا به نوعی جهاد تبیین بود، تصریح کرد: زنده ماندن قیام عاشورا پس از گذشت هزار و ۴۰۰ سال به دلیل روایتگری به موقع و جهاد تبیین حضرت زینب(س) بود.
وی افزود: در این روایتگری ما شاهد وقوع برخی از صحنه‌ها هستیم که تنها از امید نشات می‌گیرد، این که امام حسین(ع) علیرغم تعداد کم یارانش باز هم دست از آرمان‌های خود بر‌نمی‌دارد، بر سر دوراهی مقاومت و تسلیم حضرت(ع) مقاومتی که منجر به شهادت شدن است را انتخاب می‌کند، حضرت زینب(س) در هنگام ایراد خطبه از زیبایی موجود در واقعه کربلا می‌گوید و ابعاد بیشمار دیگر همگی نشان از امید در واقعه عاشورا است.
شمس ادامه داد: در آن شرایط که ناامیدی می‌تواند بر تمامی تفکرات انسان تاثیر بگذارد، امام حسین(ع) پای آرمان‌های خود ایستاد و در این مسیر از جان، مال و خانواده خود گذشت و این بعد از این قیام درس بزرگی به مسلمانان خواهد داد.
وی تصریح کرد: اگر به بررسی این واقعه از بعد سیاسی و اجتماعی بپردازیم متوجه خواهیم شد که فلسفه شکل‌گیری قیام‌ها در همه حکومت‌ها، نارضایتی توده مردم از وضعیت موجود حکومت و حاکمان و امید به اصلاح ساختار حکومتی و آینده‌ای مطلوب است و در قیام عاشورا نیز این قاعده وجود دارد.
شمس با اشاره به مولفه‌های امید بخش در واقعه عاشورا بیان کرد: از بارزترین پیام‏های نهضت عاشورا، «تشخیص حق و باطل»، «هدایت و حمایت از مردم مظلوم»، «ایستادگی در برابر ظلم ظالمان و بیان نظر (آزادی)» و «احیای امر به معروف و نهی از منکر» است که همگی این مؤلفه‌ها به دنبال آینده ای روشن و زندگی بهتر هستند که نتیجه آن ایجاد امید در دل مردمان است.
انتهای پیام

لینک کوتاه : https://heyazd.ir/?p=15255

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.