تعداد مطالب 1742

طلاب اخلاص را در زندگی خود نهادینه کنند

  • کد خبر : 16522
طلاب اخلاص را در زندگی خود نهادینه کنند
حوزه علمیه یزد/ حجت الاسلام والمسلمین محمد شمس ضمن حضور در مدرسه علمیه خان با طلاب این مدرسه دیدار کرد.

به گزارش واحد رسانه حوزه علمیه استان یزد از مدرسه علمیه خان، حجت الاسلام و المسلمین محمد شمس، امروز با حضور در مدرسه علمیه خان با کادر و طلاب این مدرسه گفت و گو کرد.

مدیر حوزه علمیه استان یزد خطاب به طلاب با اشاره به آیه ۱۳۲ سوره انعام (وَلِکُلٍّ دَرَجَاتٌ مِّمَّا عَمِلُواْ وَمَا رَبُّکَ بِغَافِلٍ عَمَّا یَعْمَلُونَ – و برای هر کس بر اساس آنچه انجام داده اند درجاتی است، و پروردگار تو از آنچه می کنند غافل نیست)، عنوان کرد: اخلاص را در زندگی خود نهادینه کرده و بدانید که خداوند بر همه اعمال ما ناظر است که این باور خود موجب آرامش قلبی انسان است.

وی در ادامه به داستان ابرهه پرداخت و گفت: در ماجرای سپاه اَبْرهه که برای ویران کردن کعبه می‌آمدند، و طبق سوره فیل، به هلاکت رسیدند، وقتی عبدالمطلب برای گرفتن شترهایش، نزد ابرهه رفت، ابرهه گفت: (در نظرم کوچک شدی، برای گرفتن شترانت به این‌جا آمده‌ای، ولی از کعبه که معبد تو و دین تو و نیاکان تو است، هیچ سخنی نمی‌گوئی)، عبدالمطلب در پاسخ گفت: «اَنَا رَبُّ الاْبِلِ، وَ اِنَّ لِلْبَیْتِ رَبّاً سَیَمْنَعُهُ: من صاحب شترانم، و این‌ خانه صاحبی (خدائی) دارد که از آن دفاع می‌کند» و بعد عبدالمطلب کنار کعبه آمد و حلقه در کعبه را گرفت و دعا کرد و اشعاری خواند که مضمون یکی از اشعارش این است «خداوندا! هر کس از خانواده خویش دفاع می‌کند، تو نیز از ساکنان «حرم اَمْنَت» دفاع کن»و سرانجام دعایش به استجابت رسید، و خداوند پرندگانی را گروه گروه فرستاد و سپاه اَبْرهه را نابود کرد، و سوره فیل در این رابطه نازل شد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس با اشاره به آیه ۱۳۳ سوره انعام (وَرَبُّکَ الْغَنِیُّ ذُو الرَّحْمَهِ ۚ إِنْ یَشَأْ یُذْهِبْکُمْ وَیَسْتَخْلِفْ مِنْ بَعْدِکُمْ مَا یَشَاءُ کَمَا أَنْشَأَکُمْ مِنْ ذُرِّیَّهِ قَوْمٍ آخَرِینَ – پروردگارت بی‌نیاز و مهربان است؛ (پس به کسی ستم نمی‌کند؛ بلکه همه، نتیجه اعمال خود را می‌گیرند؛) اگر بخواهد، همه شما را می‌برد؛ سپس هر کس را بخواهد جانشین شما می‌سازد؛ همان‌طور که شما را از نسل اقوام دیگری به وجود آورد.)، گفت: چه بسا کسانی بوده اند که از حوزه بیرون رفته و چه بسیار کسانی که در شغل و عرصه دیگری بوده اند و توفیق ورود به حوزه را پیدا کردند مانند جهانگیرخان قشقایی و لذا باید دانست کسانی که در حوزه به کسب علم و تقوا مشغول نباشند این توفیق حضور در حوزه چه بسا از آنها گرفته می شود.

حجت الاسلام محمد شمس خطلاب به طلاب متاهل گفت: در زندگی زناشویی خود خوش اخلاقی را تحت هر شرایط اصل قرار داده و نیز از اصل تجاهل و تغافل استفاده کنید.

وی ادامه داد: تغافل یعنی به روی خود نمی آوری و هم نمیگذاری دیگری متوجه شود و اما تجاهل یعنی به روی خود نمی آوری به گونه ای که دیگری متوجه شود و لذا این دو را در زندگی باید استفاده کرد.

استاد حوزه علمیه یزد در بیان روایتی از امام جواد علیه السلام گفت: اسماعیل بن سهل گوید: به امام جواد علیه السلام نوشتم که مرا چیزی آموز که چون آن را گویم در دنیا و آخرت با شما باشم؛ پس امام علیه السلام با خط خویش که آن را می شناختم نوشت: سوره «انا انزلناه» را بسیار تلاوت کن و لبانت را با آمرزش طلبی تر بگردان.

حجت الاسلام شمس با اشاره به آیات کلام الله مجید عنوان کرد: بسیار استغفار کنید که در قرآن استغفار دارای برکات زیادی است از جمله ۱- آمرزش ۲- اجابت دعا ۳- افزایش قدرت ۴ – امداد با فرزند ۵- امداد .با مال ۶- برخورداری از امکانات ۷- جلب محبت خدا ۸- رحمت خدا ۹- رونق کشاورزی ۱۰- مصونیت از عذاب ۱۱- نزول باران، می باشد.

فرمانده قرارگاه سایبری برهان حوزه علمیه استان یزد گفت: امام حسین علیه‌السلام فرمودند: مَنْ أَحَبَّنَا لِلَّهِ وَرَدْنَا نَحْنُ وَ هُوَ عَلَی نَبِینَا ص هَکَذَا (وَ ضَمَّ أَصَابِعَهُ) وَ مَنْ أَحَبَّنَا لِلدُّنْیا فَإِنَّ الدُّنْیا تَسَعُ الْبَرَّ وَ الْفَاجِرَ -اگر کسی ما را برای خدا دوست داشته باشد؛ ما و او چنین بر پیامبر وارد می‌شویم(و دو انگشت خود را بهم چسباندند) و اگر کسی ما را برای دنیا دوست داشته باشد؛ دنیا نیکوکار و بدکار را دربرمی‌گیرد.

وی ادامه داد: در نگاه حضرت، محبین اهل‌بیت دو دسته هستند؛ دسته‌ای که ایشان را برای خدا دوست دارند و دسته‌ای که ایشان را برای دنیا دوست دارند. اگر کسی در دسته دوم است باید بداند باخته است؛ زیرا دنیا امر خاصی نیست و هم به خوبان و هم به افراد بد می‌رسد. لازم نیست کسی محب اهل‌بیت باشد تا دنیایی نصیب او شود ولی کسی که اهل‌بیت را به خاطر خدای سبحان دوست داشته باشد؛ در معیت ایشان بر جدّ این بزرگواران وارد می‌شود؛ یعنی آخرت نیکویی دارد.

در ادامه این دیدار طلاب سوالات، درخواست ها و نقدهای خود را بیان کردند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://heyazd.ir/?p=16522
  • ارسال توسط :
  • منبع : واحد رسانه و فضای مجازی مدیریت حوزه علمیه استان یزد
  • 140 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.