تعداد مطالب 1742

جلسه شورای معاونین حوزه علمیه استان یزد برگزار شد

  • کد خبر : 16026
جلسه شورای معاونین حوزه علمیه استان یزد برگزار شد
حوزه علمیه یزد/ جلسه شورای معاونین حوزه علمیه استان یزد صبح امروز با موضوع پذیرش حوزه های علمیه و برنامه بازدید از مدارس علمیه استان برگزار شد.

به گزارش واحد رسانه حوزه علمیه استان یزد، صبح امروز دوشنبه ۲۷ آذرماه ۱۴۰۲ جلسه شورای معاونان حوزه علمیه استان یزد برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد شمس مدیر حوزه علمیه استان یزد با تسلیت ایام عزای حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، عنوان کرد: امیر مؤمنان علی علیه السلام در مقام حضرت زهرای مرضیه (س) فرمایشاتی دارند که شنیدنی است که یکی از این فرمایشات جمله ی ( یا بقیه النبوه) است.

وی ادامه داد: در شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید آمده که شخصی از مولای متقیان سؤال می کند که (یا بقیه النبوه) یعنی چه؟ حضرت پاسخ می دهند که اگر حضرت زهرا نبودند دین نابود می شد و حضرت زهرا (س) بود که باعث شد تا منافقین مشخص شوند.

استاد حوزه علمیه یزد گفت: در دعای ندبه نیز مانند همین تعبیر را داریم که اگر علی (ع) نبودند شیعیان شناخته نمی شدند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس بیان کرد: پرسشگری از امیر المومنین (علیه السلام) پرسید: ای امیر مومنان! به نظر تو، اگر پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) فرزند پسری از خود به جا می‌گذاشت که به سن رشد رسیده بود، عرب امورشان را به او واگذار می‌کردند؟ آن جناب فرمود: خیر؛ بلکه او را می‌کشتند، اگر چه آنچه من انجام دادم، انجام نمی‌داد (یعنی در مقابل آن‌ها صبر نمی‌کرد). عرب، از کار محمد (صلی الله علیه و آله) ناخرسند بودند و به آنچه خداوند از فضل خویش به وی بخشیده بود، حسادت می‌ورزیدند و در زمان حیاتش به وی بی‌حرمتی کردند، تا آن جا که به همسرش (ماریه قبطیه) تهمت زدند و شترش را (در عقبه) رم دادند، با این که نیکی‌های بسیاری به آنان کرده و نعمت‌های بزرگی به آنان ارزانی داشته بود. در زمان حیاتش برای این که رهبری را پس از درگذشتش از خاندانش باز ستانند، همراه شدند و اگر قریش نمی‌خواستند نام او را وسیله‌ای برای ریاست و نردبانی برای عزت و حکومت کنند، پس از درگذشت او هرگز یک روز هم خدا را عبادت نمی‌کردند.{ شرح نهج البلاغه، تالیف ابن ابی الحدید، جلد ۲۰، صفحه ۲۹۸، چاپ دار الکتب العلمیه}

وی ادامه داد: مانند اینمورد برای حضرت زهرا (س) هم هست که بسیار تلاش کردند که به واسطه حضرت زهرا(س) به مقاصد خود برسند.

حجت الاسلام شمس افزود: وقتی در مدینه پخش شد که حضرت زهرا از آنان راضی نیست برای اینکه این مطلب را خنثی کنند آمدند دیدنی حضرت زهرا(س) که حضرت آنها را راه نداد و اینبار به علی (ع) متوسل شدند که در نهایت اجازه گرفتند و آمدند و این مطلب به جایی رسید که آنچنان مصیبت را بر اهل بیت پیغمبر و علی الخصوص حضرت زهرا (س) وارد آوردند.

شمس گفت : علی(ع) در ادامه این ماجرا از خلیفه اول اقرار گرفت که آیا مگر شما پیغمبر نشنیدید که فرمودند: ( إِنَّمَا فَاطِمَهُ بَضْعَهٌ مِنِّی مَنْ آذَاهَا فَقَدْ آذَانِی، وَ مَنْ أَحَبَّهَا فَقَدْ أَحَبَّنِی، وَ مَنْ سَرَّهَا فَقَدْ سَرَّنِی) ؟ که در جواب پاسخ دادند: بله حضرت فرمودند: پس بدانید که زهرای مرضیه فرمودند: (خدایا شاهد باش که اینها مرا اذیت کردند و من از شما راضی نیستم).

وی ادامه داد: که (بقیه النبوه) کاملا مشخص می شود که حضرت زهرا ( س) حافظ و نگهبان دین پیغمبر خدا (ص) بودند.

شمس با اشاره به سخنان امام زمان (عج) افزود: اینها اسلام آوردند برای اینکه خود به جایی برسند چرا که ارتباط با یهودیت هم داشتند و برتری و گسترش و پیروزی اسلام را شنیده بودند.

در ادامه این جلسه مساله پذیرش حوزه های علمیه در سال جدید و نیز بازدید چهارشنبه های مدارس علمیه استان مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت و مصوباتی در پی داشت.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://heyazd.ir/?p=16026

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 3در انتظار بررسی : 3انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.