تعداد مطالب 1742

اگر حیات و شهادت فرزانگانی چون شهید بهشتی نبود، شاید سرنوشت انقلاب به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد

  • کد خبر : 14343
اگر حیات و شهادت فرزانگانی چون شهید بهشتی نبود، شاید سرنوشت انقلاب به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد
حوزه علمیه یزد/ حجت الاسلام والمسلمین شمس عنوان کرد: با شهادت آیت الله بهشتی و یارانش، سیر انقلاب اسلامی بر مبنای اسلام و ولایت و فقاهت، قوت و بالندگی یافت و توطئه‌های منافقان و نقشه‌های التقاطی و انحرافی آنان را رسوا ساخت.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد شمس مدیر حوزه علمیه استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار واحد رسانه و فضای مجازی حوزه علمیه استان یزد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیرماه ۱۳۶۰، گفت: یک روز پس از سوء قصد به جان امام خامنه‌ای در ششم تیر سال ۱۳۶۰، در شامگاه روز یکشنبه، انفجاری مهیب در سالن اجتماعات دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی روی داد و شهادت مظلومانه ۷۲ تن از برجستگان و نیروهای شایسته و کارآمد انقلاب و در رأس آنها آیت الله شهید بهشتی را به دنبال داشت.

وی ادامه داد: فاجعه انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی ایران با توطئه سازمان منافقین و با حمایت استکبار جهانی و عوامل داخلی آنها در پی تدبیر مسئولان نظام اسلامی در برکناری بنی صدر خائن و حذف ضد انقلاب از صحنه سیاسی کشور انجام گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین شمس عنوان کرد: با شهادت این یاران والامقام انقلاب، سیر انقلاب اسلامی بر مبنای اسلام و ولایت و فقاهت، قوت و بالندگی یافت و توطئه‌های منافقان و نقشه‌های التقاطی و انحرافی آنان را رسوا ساخت.

وی با بیان اینکه اگر حیات و شهادت فرزانگانی چون شهید بهشتی نبود، شاید سرنوشت انقلاب به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد افزود: امام خمینی(ره)، با کمال شهامت و شجاعت، پس از حادثه دفتر مرکزی جمهوری اسلامی فرمودند: «گرفتن این شهیدان از ملت، ملت را عقب نمی‌نشاند؛ صف‌ها فشرده‌تر می‌شود، مشت‌ها گرهش محکم‌تر می‌شود. شما نمی‌توانید با ترور بعضی شخصیت‌ها، با بمب گذاشتن در بعضی جاها، هر جا که باشد، نمی‌توانید این ملت را از صحنه خارج کنید. این ملت در سرتاسر کشور، الان در صحنه است…».

استاد حوزه علمیه استان یزد با اشاره به نقش برجسته شهید بهشتی در تدوین قانون اساسی عنوان کرد: از میان رجال دینی و سیاسی، شهید آیت‌الله دکتر بهشتی بیشترین نقش را در تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایفا کرد و به درستی وی را از معماران جمهوری اسلامی دانسته‌اند.

وی ادامه داد: بی شک اعتماد معمار کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی(ره) به شهید بهشتی و جایگاه او در جمع رجال مذهبی، سیاسی و اجتماعی موجب شد تا چنین نقشی را در ترسیم خط مشی آینده ایران بازی کند. او هم مجتهدی زمان شناس و هم سیاست‌مداری هوشیار بود که توانست در یکی از حساس‌ترین مقاطع تاریخ ایران، در سرنوشت کشور تأثیر بگذارد و با نقش محوری در تدوین قانون اساسی اثری ماندگار، مثال زدنی و مایۀ مباهات در دنیای سیاست از خود به جای گذارد.

شمس گفت: شهید بهشتی به دلیل شناخت عمیق مبانی دینی از یک سو، و تسلط بر مکاتب و نظام‌های سیاسی روز دنیا از سوی دیگر، و آشنایی با شرایط و مقتضیات ایران توانست در میان رجال و شخصیت‌های دیگر، بیشترین نقش را در تنظیم، تدوین و تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی، به مثابه ریلی برای حرکت قطار جمهوری اسلامی در مسیری صحیح، با تضمین حقوق شهروندی و ایمن ماندن جامعه از بازگشت دوباره استبداد و استعمار، ایفا کند.

وی با بیان اینکه هر چه زمان می‌گذرد، خلأ وجود شهید بهشتی در سپهر اجتماعی و سیاسی ایران بیش از پیش احساس می شود، تصریح کرد: هنر شهید بهشتی این بود که توانست «جمهوریت» و «اسلامیت» را در قانون اساسی کنار هم بنشاند تا هم «حق تعیین سرنوشت مردم» نهادینه شده و همۀ امور کشور متکی بر آرای ملت باشد و هم عقیده و ایمان اکثریت جامعه به مکتب اهل بیت پیامبر(ص)، حرمت داشته باشد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://heyazd.ir/?p=14343

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.