تعداد مطالب 1742

برگزاری نشست علمی تخصصی با موضوع “کارآمدی نظام”، در حوزه علمیه یزد + عکس

  • کد خبر : 12164
برگزاری نشست علمی تخصصی با موضوع “کارآمدی نظام”، در حوزه علمیه یزد + عکس
واحد رسانه/ نشست علمی تخصصی با موضوع کارآمدی نظام در حوزه علمیه یزد برگزار شد.

صبح امروز پنجشنبه نشست علمی تخصصی با موضوع کارآمدی نظام با ارائه حجت‌الاسلام شهامت در دفتر مدیریت حوزه علمیه استان یزد با حضور مدیران و کادر مدارس علمیه شهر یزد و کادر مدیریت استان برگزار شد.

حجت الاسلام شهامت در آغاز با تبیین نکاتی مقدماتی به بیان ضرورت و اهمیت بحث از کارآمدی نظام پرداخت و در همین زمینه به رفتار شناسی محققین ادوار مختلف در حراست از دستاوردهای مختلف شیعه اشاره کرد و از تألیفاتی همچون کتاب‌های «الذریعه» نوشته شیخ آقا بزرگ تهرانی، «تاسیس الشیعه لفنون الاسلام» نوشته سید حسن صدر و نیز نقد علامه شیخ محمد حسین کاشف الغطاء بر «تاریخ آداب اللغه العربیه» سخن گفت.

وی در ادامه با بیان آیات متعدد قرآن، روش تاریخی دشمنان جبهه حق در استفاده از ایجاد یأس و ترس در دل مومنین را روشی کم هزینه و پرفایده نسبت به سایر روش‌ها دانست و اظهار داشت: بر این اساس ضرورت تبیین کارآمدی نظام بعنوان واکنشی مناسب برای پاک سازی فضای جامعه از آلودگی یأس و ترس، ضروری و حتمی است.

پژوهشگر حوزه فقه نظام، ضمن بیان نظریه‌های کارآمدی، ابتدا به شمارش معیارهای کارآمدی پرداخت و در نهایت «میزان تعهد و التزام حکومت به تکالیف» را معیار کارآمدی نظام اسلامی توصیف کرد.

حجت الاسلام شهامت یادآور شد: توجه به متغیرهای هدف، امکانات و موانع جهت رسیدن به برآورده کردن تکالیف از مهم‌ترین عناصر تشکیل منطق کارآمدی نظام است و نیز عدم رعایت خصوصیات یا شرایط مربوط به هر پدیده نسبت به سایر پدیده‌ها، از متغیرهایی است که عدم توجه به آن منطق، محاسبه کارآمدی یک نظام را با اختلال مواجه خواهد کرد.

وی ادامه داد: کارآمدی یک پدیده، زمان‌مند و دارای اجزاء مختلفی است و بر این اساس بعنوان یک پدیده مرکب مورد ملاحظه قرار می‌گیرد و همچنین کارآمدی یا ناکارآمدی یک جزء، معادل کارآمدی یا ناکارآمدی کل نمی‌تواند محسوب شود.

استاد حوزه علمیه با بیان ضرورت تفکیک میان کارآمدی واقعی با احساس کارآمدی، به بیان عوامل احتمالی احساس کارآمدی پرداخت و گفت: اقدامات تخریبی و تبلیغات منفی دشمن، عدم ارائه اطلاعات مناسب در قالب‌های هنری، اشتباهات و ناکارآمدی برخی مسئولین در انجام وظایف، تسری ناکارآمدی از بخش یا بخش‌هایی از نظام به کل نظام، عدم تحقیق عموم مردم و اکتفا به علم اجمالی در مسائل و همراهی و خطای برخی از مسئولین در نقل نامناسب اخبار منفی یا غیر واقعی، از جمله دلایل بروز احساس ناکارآمدی است.

حجت الاسلام شهامت در جمع بندی مباحث مطرح شده با برشمردن اهداف و آرمان‌های نظام اسلامی، ظرفیت‌های مادی و معنوی و بیان برخی موانع، به روایت تاریخی از جنگ بی‌امان دشمنان با انقلاب اسلامی پرداخت.

پایان این نشست تخصصی با گفت‌وگو و پرسش و پاسخ در زمینه مسائلی پیرامون کارآمدی نظام همراه بود.

 

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://heyazd.ir/?p=12164

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.