تعداد مطالب 1742

دیدار آیت الله حسینی خراسانی از فقهای شورای نگهبان با مسئولین حوزه علمیه استان یزد + عکس

  • کد خبر : 14233
دیدار آیت الله حسینی خراسانی از فقهای شورای نگهبان با مسئولین حوزه علمیه استان یزد + عکس
حوزه علمیه یزد/ صبح امروز  3 تیرماه 1402 آیت الله سید احمد حسینی خراسانی از فقهای شورای نگهبان در جلسه ای با حضور مسئولین حوزه علمیه استان یزد در محل مدیریت حوزه یزد، مدرسه علمیه عبد الرحیم خان دیدار کرد.

به گزارش واحد رسانه حوزه علمیه استان یزد، صبح امروز  ۳ تیرماه ۱۴۰۲ آیت الله سید احمد حسینی خراسانی از فقهای شورای نگهبان در جلسه ای با حضور مسئولین حوزه علمیه استان یزد در محل مدیریت حوزه یزد، مدرسه علمیه عبد الرحیم خان دیدار کرد.

نماینده خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری با بیان آیه ۱۲۲ سوره مبارکه توبه ( وَمَا کَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِیَنْفِرُوا کَافَّهً ۚ فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَهٍ مِنْهُمْ طَائِفَهٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَلِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ _ و نباید مؤمنان همگی بیرون روند پس چرا از هر طایفه‌ای جمعی برای جنگ و گروهی نزد رسول برای آموختن علم دین مهیا نباشند تا قوم خود را چون به نزدشان بازگشتند بیم رسانند، باشد که (از نافرمانی خدا) حذر کنند.)، عنوان کرد: این آیه به اصل فلسفه وجودی یک پدیده مبارکی به نام حوزه علمیه اشاره می کند.

وی ادامه داد: لازم نیست همه هجرت کنند به حوزه های علمیه برای تحصیل علم چون اگر این اتفاق بیافتد نظام دچار اختلال می شود، کار و کاسبی ها، دادوستدها، صنعت ها، دامداری ها، کشاورزی ها، کارخانجات و … بازار تعطیل خواهد شد و ثانیا هجرت برای فراگیری این علوم جزو واجبات کفائیه هست نه واجبات عینیه، جزو واجبات نظامیه است نه جزو واجبات عبادیه و لذا کسی که قیام کرد از بقیه ساقط می شود و هچنین قیام همه به این امر یک تالی فاسد عقلی دارد که جامعه تعطیل می شود که عده ای باید باشند که زندگی، دنیا و  … را اداره کنند و عده ای هم بروند برای درس خواندن.

آیت الله حسینی خراسانی با طرح این سؤال که حال که باید عده ای برای کسب علم بروند آن عده باید چه کسانی باشند؟ آیا به قید قرعه انتخاب شوند؟ آیا اتفاقی انتخاب شوند؟، تشریح کرد: با شناسایی نیروهای مستعد این امر و فراخوان دادن برای جذب و گزینش نیروهایی که به درد این کار می خورند، که فکرشان، سلامتشان، شمایلشان، گرایششان و علاقه شان مناسب حضور در این عرصه باشد.

وی ادامه داد: شاید کسانی باشند که استعداد داشته باشند اما علاقه شان به سمت دیگری باشد.

عضو جامعه مدرسین قم گفت: شناسایی شوند از بین افراد سالم در دینداری در سلامت اجتماعی در تقوا در ادب و همچنین برای هر یک از این موارد امتیازی در نظر بگیریرد که با داشتن امتیاز لازم جذبشان کنید تا در دین تفقه کنند.

وی افزود: دین به قول امروزی ها یک بسته است دین، فقه به معنای از طهارات تا دیات نیست، فقه به معنای واجباتو محرماتو مستحباتو مکروهاتو مباهات در اعمال فردیه و عملیه نیست بلکه دین از مسائل معرفتی ، اعتقادی گرفته تا مسائل فقهی و مسائل اخلاقی، اجتماعی، سیاسی که همه اینها دین است.

آیت الله حسینی خراسانی تاکید کرد: کسانی که می آیند حوزه به هدف تفقه در دین است که دین یعنی با همه این گستره که چیزی از زیر چترش خالی نیست، که پس از اینکه فقیه شدند در دین (رجعوا الیهم) رجعت کنند برای ساختن جامعه و قوم خود.

وی ادامه داد: این ماهیت و اساس حوزه های ماست و حال باید ببینیم در این مسیر چه کرده و چقدر موفقیم؟ و  نیز ببینیم کاستی ها  و توقف ها کجاست تا در راستای پیشرفت و گسترش هرچه بیشتر آن قدم های محکم و استوار بداریم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://heyazd.ir/?p=14233

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.