تعداد مطالب 1742

تحقیق و پژوهش در فطرت انسان است

  • کد خبر : 7778
تحقیق و پژوهش در فطرت انسان است

حجت الاسلام فیاضی معاون پژوهش حوزه علمیه استان یزد در پیامی هفته پژوهش را تبریک گفت. متن پیام به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم هفته پژوهش را به عموم طلاب و روحانیون به ویژه به طلاب پژوهشگر و محققین پرتلاش حوزه علمیه استان یزد تبریک می گویم و فرصت را غنیمت شمرده از […]

حجت الاسلام فیاضی معاون پژوهش حوزه علمیه استان یزد در پیامی هفته پژوهش را تبریک گفت. متن پیام به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

هفته پژوهش را به عموم طلاب و روحانیون به ویژه به طلاب پژوهشگر و محققین پرتلاش حوزه علمیه استان یزد تبریک می گویم و فرصت را غنیمت شمرده از زحمات پژوهشگران عزیز تشکر و قدردانی می نمایم.

در مورد اهمیت تحقیق و پژوهش چند نکته را به استحضار می رسانم: پژوهش و تحقیق در فطرت انسان است زیرا انسان از طریق پژوهش و تحقیق است که به کمال می رسد. اگر بخواهیم فلسفه پژوهش و پژوهشگری را بررسی کنیم با نگاهی به آیات قرآن کریم و عمل پیامبران الهی به هدفمندی پژوهش دست خواهیم یافت.

وقتی خداوند متعال در سوره یونس آیه ۱۰۱می فرماید: “قل انظروا ماذا فی السماوات و الارض….” فرمان به تحقیق می دهد و وقتی حضرت ابراهیم (ع) می فرماید: وکذالک نری ابراهیم ملکوت السموات و الارض… فرضیه و سوال اصلی پژوهش را مطرح می کند تا بتواند اثبات وحدانیت و ربوبیت خدا نماید.

با نگاه به قرآن کلید واژه های پژوهش را هم میتوان یافت وقتی در آیات واژه های ” نظر، تدبر، تبین، بصیرت و …” مطرح میشود تماما اشاره به تحقیق و پژوهش دارد و وقتی خداوند کسی را که تحقیق و بررسی ندارد را توبیخ می کند خود تشویق پژوهش است. وقتی می فرماید”هل یستوی الذین یعلمون و الذین لا یعلمون…”

در نگاه به کلام معصومین علیهم السلام هم به این نکات برجسته بر می خوریم مانند کلام مولای متقیان : لاسنه افضل من التحقیق ” (معجم الفاظ غرر الحکم،ص ۲۴۹) ” هیچ راهی برتر از تحقیق و حقیقت جویی نیست”.

در کلام بزرگان نیز به موارد مشابه که انسان را به تحقیق و پژوهش سفارش می کنند بر می خوریم. همانطور که رهبر معظم انقلاب حتی برای قدرتمند شدن سفارش به تحقیق و پژوهش می کند و می فرماید: ” این که من سالها ست روی مسئله علم ، تحقیق ، پژوهش ،پیشرفت ،نوآمری ،شکستن مرزهای علمی موجود تکیه می کنم ، به خاطر این است. بدون انواع دانش، اقتدار کشور امکان پذیر نیست، دانش اقتدار می آورد” (دیدارجمعی از نخبگان علمی کشور۶آبان۸۸)

در پایان از درگاه خداوند متعال برای عموم طلاب پژوهشگر توفیق روز افزون و موفقیت در عرصه های علمی و دینی را مسئلت می نمایم.

محمد فیاضی

معاون پژوهش حوزه علمیه استان یزد

لینک کوتاه : https://heyazd.ir/?p=7778
  • ارسال توسط :
  • 375 بازدید

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.