تعداد مطالب 1742

اساتید و کادر مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) ابرکوه تجلیل شدند

  • کد خبر : 13169
اساتید و کادر مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) ابرکوه تجلیل شدند
واحد رسانه/ مدیر حوزه علمیه استان یزد با حضور در مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) ابرکوه از اساتید و کادر این مدرسه علمیه تجلیل کرد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد شمس مدیر حوزه علمیه استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه از یزد با اشاره به تجلیل از اساتید و کادر مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) ابرکوه در هفته معلم، به بیان ویژگی های شاخص اساتید از منظر کلام الله مجید پرداخت.

مدیر حوزه علمیه استان یزد عنوان کرد: خداوند متعال در سوره مبارکه بقره آیه ۳ و در بیان صفات متقین میفرماید: (وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنْفِقُونَ – و از آنچه به آنان روزی داده ایم، انفاق می کنند) و امام صادق (ع) نیز در کتاب تفسیر اهل بیت جلد ۱ صفحه ۱۲۰ پیرامون این آیه می‌فرمایند: وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ قَالَ: مِمَّا عَلَّمْنَاهُمْ یَبُثُّونَ – آنچه که ما به آن‌ها آموخته‌ایم را نشر می‌دهند) که با توجه به این تفسیر اولین ویژگی شاخص استاد باید این باشد که علم را رزق بداند.

استاد حوزه علمیه یزد با بیان آیات ۶۵ تا ۷۰ سوره مبارکه کهف و جریان حضرت خضر و موسی (ع) و آیه ۴۳ سوره مبارکه مریم آمده است (یَا أَبَتِ إِنِّی قَدْ جَاءَنِی مِنَ الْعِلْمِ مَا لَمْ یَأْتِکَ فَاتَّبِعْنِی أَهْدِکَ صِرَاطًا سَوِیًّا – ای پدر به راستی مرا از دانش [وحی حقایقی به دست] آمده که تو را نیامده است پس از من پیروی کن تا تو را به راهی راست هدایت نمایم)، گفت: از دیگر ویژگی های شاخص یک استاد این است که نسبت به کتابی که تدریس می کند عالم باشد.

وی ادامه داد: استاد باید طلبه را بشناسند و نیز استعدادسنجی کند. از دیگر ویژگی های شاخص یک استاد این که در مسأله تعلیم و تربیت اخلاص داشته باشد، همانگونه که درآیه ۱۶۴ سوره مبارکه شعراء آمده است (وَمَا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ مِنْ أَجْرٍ ۖ إِنْ أَجْرِیَ إِلَّا عَلَیٰ رَبِّ الْعَالَمِینَ – و من از شما اجری برای رسالت خود نمی‌خواهم و چشم پاداش جز به خدای عالم ندارم).

حجت الاسلام والمسلمین شمس در پایان با بیان آیه ١۵٩ سوره مبارکه آل عمران (فَبِمَا رَحْمَهٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ ۖ وَلَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ ۖ – مرحمت خدا بود که با خلق مهربان گشتی و اگر تندخو و سخت‌دل بودی مردم از گِرد تو متفرق می‌شدند) از دیگر ویژگی های شاخص اساتید، رأفت و مهربانی با طلبه را بیان کرد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://heyazd.ir/?p=13169

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.