تعداد مطالب 1742

غفلت و گناه بین انسان و خدا فاصله می‌اندازد

  • کد خبر : 11161
غفلت و گناه بین انسان و خدا فاصله می‌اندازد
واحد رسانه/ مدیر حوزه علمیه یزد گفت: غفلت و گناه، بین انسان و خدا فاصله می‌اندازد و لذا لازم است تا انسان در انجام سیر و سلوک به این باور و نگاه برسد که خداوند به ما نزدیک است و ما را می‌بیند، (الم یعلم بان الله یری).

حجت الاسلام والمسلمین محمد شمس، روز گذشته در دیدار با طلاب مدرسه علمیه مدینه العلم کاظمیه با اشاره به اهمیت سیر و سلوک انسان، رسیدن به کمال و در نهایت قرب الی الله، اظهار داشت: لازمه این موارد، مراحل و مقدماتی است که خداوند در قرآن کریم، چهار نوع آیه پیرامون نزدیکی و نبود فاصله بین خداوند و بندگان نازل کرده است.

وی افزود: اولین مرحله بنا بر آیه ١٨۶ سوره مبارکه بقره که می‌فرماید: “وَإِذَا سَأَلَکَ عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ ۖ أُجِیبُ دَعْوَهَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ ۖ فَلْیَسْتَجِیبُوا لِی وَلْیُؤْمِنُوا بِی لَعَلَّهُمْ یَرْشُدُونَ”، به این معنی که خداوند به پیامبر می‌فرماید من به شما “یعنی بندگان” نزدیکم و هرکه مرا بخواند، او را اجابت می‌کنم.

حجت الاسلام والمسلمین محمد شمس با اشاره به مرحله دوم در دست یابی به این مراحل، یادآور شد: خداوند در سوره واقعه آیه ٨۵ می‌فرماید: “وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْکُمْ وَلَٰکِنْ لَا تُبْصِرُونَ”، یعنی در جایی که تشییع جنازه‌ای در حال انجام باشد پروردگار از ابن جنازه به مردم نزدیکتر است، اما دیگران این را نمی‌بینند.

وی خاطر نشان کرد: در مرحله سوم، همان طور که خداوند در سوره قاف آیه ١۶ می‌فرماید: “وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ وَنَعْلَمُ مَا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ ۖ وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِیدِ” با این معنی که ما از رگ گردن به شما نزدیکتریم و به بیان دیگر خداوند در این آیه، نسبت به مرحله قبلی یک قدم بالاتر اشاره کرده‌اند.

مدیر حوزه علمیه یزد با بیان اینکه مرحله چهارم، بالاتر از سه مرحله دیگر است، گفت: در آیه ٢۴ سوره مبارکه انفال می‌خوانیم، “أَنَّ اللَّهَ یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ”، یعنی خداوند بین شخص و قلبش قرار دارد، البته قلب در اینجا یعنی”حقیقت انسان” که در واقع بین خدا و انسان هیچ فاصله‌ای وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه غفلت و گناه، بین انسان و خدا فاصله می‌اندازد، خاطر نشان کرد: غفلت و گناه، بین انسان و خدا فاصله می‌اندازد و لذا لازم است تا انسان در انجام سیر و سلوک به این باور و نگاه برسد که خداوند به ما نزدیک است و ما را می‌بیند، (الم یعلم بان الله یری)

وی تصریح کرد: البته برای سیر و سلوک باید استادی باشد تا انسان را هدایت کند و این ممکن نیست مگر به توسلات فرد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://heyazd.ir/?p=11161
  • نویسنده : واحد رسانه و فضای مجازی
  • ارسال توسط :
  • منبع : خبرگزاری رسمی حوزه
  • 159 بازدید

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.