تعداد مطالب 1742

عملیات غرورآفرین مرصاد ١٣۶٧ هجری شمسی

  • کد خبر : 10670
عملیات غرورآفرین مرصاد ١٣۶٧ هجری شمسی
واحد رسانه/ شش روز پس از قبول قطعنامه توسط ایران و در شرایطی که نیروهای عراقی با بهره‌برداری از ضعف روحیه نیروهای ایرانی مجددا به خرمشهر حمله کرده و تا آستانه تصرف آن پیش رفته بودند، سازمان مجاهدین خلق (منافقین) عملیاتی را با نام فروغ جاویدان در تاریخ 3/5/1367 درغرب کشور آغاز کرد.

سالروز عملیات افتخار آفرین مرصاد به فرماندهی سپهبد شهید صیاد شیرازی 

۱۳۶۷/۰۵/۰۵

شش روز پس از قبول قطعنامه توسط ایران و در شرایطی که نیروهای عراقی با بهره‌برداری از ضعف روحیه نیروهای ایرانی مجددا به خرمشهر حمله کرده و تا آستانه تصرف آن پیش رفته بودند، سازمان مجاهدین خلق (منافقین) عملیاتی را با نام فروغ جاویدان در تاریخ ۳/۵/۱۳۶۷ درغرب کشور آغاز کرد و پس از چند روز درگیری درنهایت نیروهای ایران پیروز شدند و عملیاتی که طرح‌ریزی و اجرا شده بود عملاً با شکست روبرو شد و تعداد زیادی از نیروهای مهاجم در این عملیات کشته شدند .

مسعود رجوی در شب آغاز عملیات گفت:

«براساس تقسیمات انجام شده، ۴۸ساعته به تهران خواهیم رسید… کاری که ما می خواهیم انجام دهیم در حد توان و اشل یک ابرقدرت است؛ چون فقط یک ابرقدرت می تواند کشوری را ظرف این مدت تسخیر کند… از پایگاه نوژه هم ترسی نداشته باشید؛ هر سه ساعت به سه ساعت دستور می دهم هواپیماهای عراقی بیایند و آنجا را بمباران کنند. پایگاه هوایی تبریز را هم با هواپیما هر سه ساعت به سه ساعت مورد هدف قرار خواهیم داد… علاوه بر آن، ضد هوایی و موشک سام ۷هم که داریم… هوانیروز عراق تا سرپل ذهاب به همراه ستون ها خواهد بود. از نظر هوایی ناراحت نباشید چون هواپیماهای عراقی پشتیبان ما هستند و تمام ماشین ها به صورت ستون حرکت می کنند.»

منافقین با۱۲۰تانک زرهی دجله، ۶۰نفربر و ۶۰۰خودرو دیگر، حدود ۵۰۰۰نفر .تنگه پاتاق تا منطقه چهارزبر در ۳۴کیلومتری کرمانشاه را با سرعت خیلی زیاد طی کردند. علت سرعت بالای حرکت ستون‌های نظامی منافقین عدم حضور قوای نظامی در غرب کشور بود.

به دلیل هجوم سنگین ارتش عراق به جبهه جنوب (استان خوزستان) بخش عمده‌ای از توان نظامی ایران مشغول دفع تهاجم عراق بودند. به همین دلیل عملاً در برابر حرکت ستون‌ها مقاومتی وجود نداشت. نیروهای ایران در منطقه چهار زبر، با احداث تعدادی خاکریز و یک خط دفاعی مستحکم در انتظار ایشان بودند . این عملیات سه روز به طول انجامید.

در روز اول هدف سد کردن هجوم مجاهدین خلق بود. در روز دوم حرکت نیروی زمینی صورت گرفت که با پشتیبانی بسیار قوی نیروی هوایی و هوانیروز همراه شد و در روز سوم یگان‌های مجاهدین خلق به کلی منهدم شدند .

در روز اول عملیات نیروی هوایی وارد عمل نشد زیرا در آن زمان پایگاه نوژه بمباران شده بود وپاکسازی باند فرودگاه قدری فرصت را از آنها گرفت. به همین دلیل نیروی هوایی با یک روز تاخیر وارد عمل شد.

لینک کوتاه : https://heyazd.ir/?p=10670

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.