حجت الاسلام والمسلمین حمید کمالی اردکانی برگزیده رتبه سوم کشوری جشنواره علامه حلی (ره) در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه از یزد، در بیان فرآیند تولید یک اثر پژوهشی گفت: اساس به وجود آمدن هرعلمی سوالاتی است که باعث می شود، پژوهشگر جنبههای مختلف آن را دنبال و تحقیق کند که در نتیجه بذر آن علم کاشته و کم کم رشد می کند.
مدیر مدرسه علمیه امام صادق علیه السلام اردکان با اشاره به این موضوع که پژوهش در حوزه های علمیه دارای اهمیت است، گفت: دقت و عمق بخشی و بررسی همه جانبه یک مسئله، همیشه مد نظر علما بوده است و طلبهها نیز نسبت به هر سوالی که برایشان پیش میآید باید پیگیر بوده و به دنبال حل آن مسئله باشند.
وی در ادامه افزود: اگر چنین نباشد و بررسی سؤالات عمیق نباشد، آن علم نه تنها پیشرفت نمیکند بلکه یک طلبه محقق بار نمی آید و لذا باید سعی کند که دقت ورزی را در خودش تقویت نموده و از سطحی نگری جدا شود.
حجت الاسلام کمالی گفت: از عواملی که باعث آفت طلاب می شود سطحی نگریست، لذا در عالم تشیع علمایی که دیگران را تحت تاثیر خودشان قرار می دادند که اهل دقت و تحقیق بوده اند بزرگانی مانند علامه طباطبایی، شهید مطهری و آیت الله مصباح که شخصیت متفکر و محققی برجسته بوده و عمق مطالب در آثار ارزشمندش غیر قابل انکار است.
کمالی اردکانی استاد مدرسه علمیه امام صادق علیه السلام ارد کان به طلاب توصیه کرد: در ابتدای طلبگی تمرین نوشتن را داشته باشید و خود را عادت به نوشتن دهید زیرا نوشتن از عوامل مؤثر در موفقیت فرد است و طلاب باید با نوشتن آشنا باشند.
وی در ادامه افزود: کتابها را مطالعه کنید، ساختار بدهید، قلم بزنید، اشکالات خود را رفع کنید و نویسندگی را شروع کنید.
حجت الاسلام حمید کمالی اردکانی ادامه داد: البته با هدایت اساتید عزیز خیلی از طلاب هستند که در دروس حوزوی و مباحث آموزشی موفق اند اما متاسفانه بر خلاف آن طورکه انتظار می رود به پژوهش اهمیت کمتری داده می شود.
حمید کمالی اردکانی در توصیه دیگری به طلاب گفت: پشتوانه تبلیغ هم بر اساس علم و پژوهش است که باید اهمیت دهید، بنویسید و نوشتههایتان را نیز به مخاطب برسانید که با این کار به مرور قلم ما زیباتر و اثرگذارتر میشود.
وی در ادامه گفت: طلاب باید سطح مقالات خود را نخبگانی نمایند و البته می توانند به صورت متنهای کوچک نوشتههای خود را در فضای مجازی نیز منتشر نمایند تا دیگران هم استفاده نمایند.
حجت الاسلام کمالی در نقدی به مسئولین امر بیان کرد: حجم زیاد دروس حوزوی باعث می شود که طلاب نتوانند کارهای پژوهشی را به خوبی انجام دهند یا وقت بیشتری برای این امر مهم و خطیر بگذارند.
وی در ادامه تاکید کرد: حمایت از کارهای پژوهشی باید بیشتر از آموزشی باشد زیرا پژوهش دقت و تمرکز بیشتری را می طلبد که آموزش حوزهها ترم به ترم باید به گونه ای شود که طلاب بتوانند بیش از پیش در کارهای پژوهشی وقت گذاشته و عمیق شوند.
حمید کمالی اردکانی تالیف ده کتاب ( ۴ کتاب فقهی و ۶ کتاب در راستای اندیشه های شهید مطهری) و همچنین ۵ مقاله علمی و راهنمایی، مشاوره و داوری بیش از ٢٠ پایان نامه فقهی، اصولی و ادبیاتی را در کارنامه پژوهشی خود دارد.
انتهای پیام