به گزارش واحد رسانه حوزه علمیه یزد، ظهر امروز٣٠ مهرماه ١۴٠٢ اجلاسیه اساتید حوزه علمیه یزد در محل مدیریت حوزه علمیه استان برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمین محمد شمس مدیر حوزه علمیه استان یزد با بیان فرازی از خطبه ٨١ نهج البلاغه در بیان اهمیت زهد (أَیُّهَاالنَّاسُ، الزَّهَادَةُ قِصَرُ الاَْمَلِ، وَالشُّکْرُ عِنْدَ النِّعَمِ، وَالتَّوَرُّعُ عِنْدَ الْـمَحَارِمِ _ اى مردم، زهد در اين جهان كاستن از دامنه آروزهاست و سپاسگزارى در برابر نعمتها و پارسايى از حرامهاست.) عنوان کرد: حقيقت «زهد» که در برابر «رغبت» قرار دارد، همان بى اعتنايى نسبت به مواهب مادّى است و يا به تعبير ديگر: «عدم وابستگى نسبت به دنيا و مظاهر دنيا مى باشد، هر چند امکانات وسيعى در اختيار داشته باشد.»
وی ادامه داد: کسى که نسبت به امور مادّى بى اعتنا است، هرگز دنبال آرزوهاى دور و دراز نيست و کسى که چنين است در برابر نعمت ها سپاسگزار و در برابر گناهان خويشتن دار است، زيرا نعمت ها، او را به خود مشغول نمى دارد و از ياد خدا غافل نمى کند و گناهان، دل و دين او را نمى ربايند.
استاد حوزه علمیه یزد گفت: تعبير به «وَ الشُّکْرُ عِنْدَ النِّعَمِ» که به عنوان دومين رکن، از ارکان سه گانه زهد شمرده شده، اشاره به اين است که همواره نعمت ها را از سوى خدا بداند، نه از سوى خود، تا همين سبب دلبستگى اش به خدا گردد، نه دلبستگى به خويشتن.
وی افزود: تعبير به «التَّوَرُّعُ عِنْدَ الْمَحَارِمِ» اشاره به اين است که ريشه اصلى گناه، دنياپرستى است همانگونه که در حديث معروف مى خوانيم: «حُبُّ الدُّنْيَا رَأْسُ کُلِّ خَطِيئَة; علاقه و عشق به دنيا، ريشه و سرآغاز هر گناهى است»، بنابراين کسى که آرزوهايش کوتاه و در برابر نعمت هاى الهى شکرگزار و در برابر گناهان خويشتن دار است، زاهد واقعى است خواه فقير باشد يا غنى، چرا که معيار زهد و وارستگى هرگز فقر نيست.
در ادامه این اجلاسیه اساتید حوزه علمیه یزد به بیان پیشنهادات خود نسبت افزایش کیفیت تحصیل و و تدریس در حوزه علمیه پرداختند.
حجت الاسلام والمسلمین اخوان با بیان اهمیت تنظیم صحیح وقت اساتید در حوزه علمیه گفت: مسئولینی که تنظیم وقت کلاسها را بر عهده دارند باید این مطلب را مورد توجه قرار دهند که وقتی و همچنین طلاب مورد اتلاف واقع نگردد.
حجت الاسلام رجبی با اشاره به این مطلب که امتحانات شفاهی نسبت به امتحانات کتبی حوزه برای طلاب سخت تر بوده گفت: طلاب از پایه ادل باید با امتحان شفاهی آشنا شوند تا در هنگام برگزاری امتحان شفاهی دچار استرس کاذب نباشند.
وی عنوان کرد: در کلاس های تئوری اینکه طلبه به فهم مطلب برسد یا خیر محتمل است ولی اگر کلاس های عملی برای مثال در ادبیات عرب داشته باشیم به فهم و درک مطالب کمک بیشتری خواهد کرد.
حجت الاسلام شاکر گفت: بعضا به دلیل عدم استمرار تمرینات در ادبیات عرب باعث میشود تا در این زمینه طلاب نتوانند آنطور که انتظار میرود به ادبیات عرب که از مهمترین مباحث حوزه است تسلط داشته باشند که خوب است به صورت الزانی کارگاه های ادبیات عرب برای طلاب برگزار شود.
حجت الاسلام دهقان گفت: یکی از برنامه های مهم و پرکاربرد حوزه برگزاری مباحثه هاست که این مباحثه را میتوان یک کارگاه ادبیات عرب برای طلاب دانست لذا مسئولین حوزه علمیه باید نسبت به مباحثه مستمر و دقیق تأکید و نظارت جدی داشته باشند.
حجت الاسلام والمسلمین مزین با انتقاد از برگزاری دوره های جنبی مختلف در حوزه تاکید کرد: طلاب باید در درجه اول ممحض در درس های خود باشند و در مرتبه دوم به دوره های جنبی و فرعی بپردازند.
حجت الاسلام فخرالدینی گفت: مدرسه ای به عنوان پایلوت (آزمایشی) برای اجرای پیشنهادات اساتید در نظر گرفته شود و نتایج آن ارزیابی گردد تا در صورت گرفتن نتیجه مثبت و مطلوب به صورت گسترده اجرا شود.
وی افزود: کادر مدارس نیز باید همکاری لازم را برای تحقق پیشنهادات داشته باشند و همچنین پیگیری، نظارت و بازرسی از حسن انجام مصوبات نیز توسط مدیریت حوزه علمیه استان مستمرا شود.
حجت الاسلام رجبی با انتقاد بر این مطلب که بعضی از طلاب در زمان تحصیل در دروس مقدمات مشغول به امور مختلف دیگر اگرچه امور مذهبی هستند تأکید کرد: در سطح یک طلاب باید ممحض در درس باشند و بیشترین وقت خود را در فراگیری این علوم قرار دهند چرا که انجام هر کاری که در شئون روحانیت است پس از فارغ التحصیلی نیاز به علم دارد و اگر طلاب علم مورد نیاز را به خوبی و آنگونه که انتظار می رود کسب ننمایند در دوره های بالاتر دچار مشکلات جدی خواهند شد.
حجت الاسلام فیاضی با بیان این مطلب که طلبه برای اینکه به فهم کامل محتوای دروس حوزه برسد باید مطالعه داشته باشد، عنوان کرد: استاد در کنار تدریس باید کتب کتب دیگر را معرفی کند و طلبه باید خود را موظف بداند که به دنبال تکالیف داده شده برود.
حجت الاسلام هادی زاده گفت: برای قوی تر شدن طلاب در ادبیات عرب هر هفته امتحانات از متن عربی کتب داده شود و در آن تحزیه و ترکیب، تعیین مرجع ضمائر و شرح کامل آن از طلاب خواسته شود.
حجت الاسلام حبیبیان در پایان عنوان کرد: اینکه طلاب در کنار درس فعالیت هم داشته باشند مانند برپایی نماز در مدارس نتنها بد نیست بلکه جزو کارهای پسندیده برای طلاب است اگرچه در زمان تحصیل منتها باید دقت داشت که این امور براساس ضوابطی که در حال حاضر وجود دارد انجام شود تا از هرگونه آسیبی جلوگیری شود.
انتهای پیام