حجت الاسلام والمسلمین شمس گفت: چون فقه جعفری از دوره امام صادق(ع) جان و قوت گرفته است، لذا مکتب این فقه به ایشان نسبت داده شده است. البته نشر دین به دوره پیامبر(ص) بر می گردد و شیعه هم کسی است که پیرو حضرت علی(ع) باشد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد شمس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با تسلیت فرا رسیدن سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع)، گفت: همه سعی امام صادق(ع)  تربیت شاگرد و توسعه و گسترش حوزه علمیه بود و از این مسئله به خوبی استفاده کردند و شخصیتهایی مانند زراه، جابرن حیان، جابرن یزید جوفی و… در موضوعات فقهی، کلامی، اصولی و… تربیت کردند و به گوشه و کنار شهرها و کشورها فرستادند تا ضمن پاسخ گویی به شبهات متعدد فقهی، کلامی و اصولی، به ترویج مبانی دینی و احکام اسلام بپردازند.

مدیر حوزه علمیه استان یزد ادامه داد: این مسئله نشان از اهمیت حوزه علمیه و تربیت شاگرد دارد و حضرت توانست چنین کار مهمی را ایجاد کند و زمینه ساز فقه جعفری شود؛ اگر امام صادق(ع) نبودند مسلما دین به اینجا نمی رسید.

پایه ریزی مکتب فقه جعفری

وی افزود: دلیل این که حضرت زمینه ساز مذهب جعفری شدند، برای این است که زمینه نشر مبانی دینی و فقهی به دوره ایشان برمی گردد. برای همین شیعه را مذهب جعفری عنوان می کنند و چون فقه جعفری از دوره امام صادق(ع) جان و قوت گرفته است، لذا مکتب این فقه به ایشان نسبت داده شده است. البته نشر دین به دوره پیامبر(ص) بر می گردد و شیعه هم کسی است که پیرو حضرت علی(ع) باشد.

اعتراف اهل سنت به جایگاه امام صادق(ع)

حجت الاسلام والمسلمین شمس اضافه کرد: عظمت و بزرگی امام صادق(ع) تا جایی است که اهل سنت و علمای آنها هم نتوانستند به سادگی از جایگاه حضرت چشم پوشی کنند و زبان به اعتراف باز کردند، چرا که علمای اهل سنت هم شاگرد حضرت بودند. مالکی می گوید اگر آن دوسال شاگرد حضرت نبودم، الان هیچی نبودم و از خودم چیزی نداشتم.

مدیر حوزه علمیه استان یزد افزود: در دوره امام صادق(ع) گروه های مختلفی زمینه ساز انحراف مردم می شدند، لذا حضرت با این گروها به مبارزه می پرداخت؛ یکی از آنها اهل غلو بودند و اینها کسانی بودند که خود را در حد خدا می دانستند. حضرت با این دسته به مناظره می پرداختند و با رویکرد جذب حداکثری این کار را انجام می دادند.

مراسم شهادت امام صادق(ع) در مدرسه مدینة العلم کاظمیه یزد برگزار می شود.
مراسم عزاداری سالروز شهادت امام صادق (ع) در مدرسه علمیه مدینه العلم یزد برگزار شد.
مدارس علمیه یزد