حوزه كنوني بايد در عرصه‌هاي داخلي و بين‌الملل، پاسخگوي نيازهاي نظام و جامعه باشد

حجت الاسلام و المسلمین رستم‌نژاد معاون آموزش حوزه‌های علمیه در اجلاسیه مدیران و معاونین آموزش حوزه‌های منطقه ۶ کشوری كه به مزباني مديريت حوزه علميه استان يزد در مدينه‌العلم كاظميه در حال برگزاري است گفت: خداوند را شاكريم كه در در برهه استثنايي و حساس كنوني و زمانيكه چشم‌هاي بسياري به اين انقلاب و نظام خيره شده ما را در عرصه خدمت به بهترين انسان‌ها و سربازان امام زمان(عج) قرار داده است و اميدواريم از اين موقعيت بتوانيم نهايت خدمت‌گزاري و كارگشايي به نفع حوزه‌هاي علميه و جامعه را داشته باشيم.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه افزود: طي سه سال و نيم گذشته كه در خدمت حوزه هستيم احساس كرديم جلسات زيادي كه برگزار مي‌شود بيشتر به تشريفات مي‌گذرد و ما را به هدف اصلي نخواهد رسانيد و بر همين اساس، الگوي برگزاري جلسات را عوض كرديم و قرار بر اين شد كه جلسات به صورت منطقه‌اي و طي يك يـا دو روز برگزار شود كه اولين اجلاسيه را در همدان برگزار كرديم كه رضايت بيش از ۹۰ درصدي از اين روند ايجاد شد و اميدواريم كه در يزد نيز شاهد اين رضايت و خروجي مناسب از اين طرح باشيم.

وي افزود: قرار بر اين است كه مديران و معاونين آموزش ديدگاه‌ها و مطالب و مشكلات خود را بيان كنند و موضوعاتي كه در همين جلسه قابل حل است همينجا خاتمه داده شود و مطالبي كه نيـاز به برنامه‌ريزي دارد جهت برنامه‌ريزي به ستاد ارجاع شود و ساير سوالات نيز پاسخ داده شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین رستم‌نژاد اظهار داشت: پس از آمدن آيت‌الله اعرافي تحولات مثبتي در حوزه به وجود آمد و طرح‌هاي تحولي كه از قبل وجود داشت نيز سرعت داده شد و گام‌هاي تحولي با سرعتي بيش از پيش برداشته شد.

وي با اشاره به تدوين درختواره دانشي حوزه خاطرنشان كرد: بحث درختواره دانشي حوزه‌ها بحث بسيار جدي است كه البته هنوز رونمايي نشده ولي روزهاي پاياني بررسي خود را طي مي‌كند كه در آن حوزه اي را كه بايد پاسخگوي نيازهاي نظام، بشريت و در عرصه هاي داخلي، خارجي و بين‌الملل باشد ديده شده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین رستم‌نژاد افزود: درختواره دانشي حوزه‌ها در يازده عرصه تدوين شده و بيش از ۵۰۰ استاد به صورت تخصصي روي آن كار كرده‌اند و تا به امروز ۳۰۱ رشته و گرايش از شوراي گسترش در آن پيش‌بيني شده است.

وي افزود: ما بايد علاوه بر اينكه براي آينده حوزه سرباز و نيرو تربيت كنيم بايد نقشه راه داشته باشيم بدين معنا كه درس‌ها و كتاب‌ها در آن لحاظ شده باشد، اساتيد و ساير ملزومات آن در نظر گرفته شود و بعد از آن است كه مي‌توان گفت براي مثلا ده سال ديگر براي همه اين ميدان‌ها و براي جامعه برنامه داريم.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه با اذعان به اينكه حوزه كنوني تا حوزه در تراز انقلاب اسلامي فاصله زيادي دارد اظهار داشت: حوزه قبل از انقلاب حوزه‌اي بود كه نمي خواست پاسخگوي همه نيازهاي نظام و جامعه باشد اما حوزه‌ي الان بايد در همه عرصه‌ها جوابگو باشد و متاسفانه بايد گفت كه هنوز نتوانسته به اين مطلوب دست يابد و همه ما بايد در اين خصوص مسئوليم و بايد پاسخگو باشيم.

وي با اشاره به ابلاغ بيانيه گام دوم از سوي رهبر انقلاب خاطرنشان كرد: به نظر بنده مهم‌ترين پاسخ حوزه علميه به بيانيه گام دوم، همين درختواره دانشي است كه سعي ما بر اين است در كمترين زمان ممكن آن را وارد مرحله اجرا كنيم.

وي در همين زمينه افزود: اگر حوزه فعلي را با حوزه‌اي كه در درختواره حوزوي در نظر گرفته شده مقايسه كنيم مي‌بينيم كه در حال حاضر حدود ۳۵ رشته با گرايش‌هاي آن داريم كه در اين درختواره بايد آن را به بيش از ۳۰۰ رشته و گرايش‌هاي برسانيم.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه در پايان با بيان اينكه طي چند سال گذشته در بحث پذيرش سخت‌گيري بيشتري اعمال مي‌كنيم خاطرنشان كرد: همه اين سخت‌گيري‌ها براي اين است كه افق حوزه را بالاتر و قوي‌تر مي‌بينيم و سعي‌ مي‌كنيم مستعدين و افراد قوي‌تري را جذب حوزه كنيم كه بتوانند بار مسئوليت سنگين خود را بر دوش بكشند و براي اينكه حوزه در مسير تحولي مهمي كه قرار گرفته است به موفقيت برسد هنوز جاي كار زيادي وجود دارد.

تاكنون هيچ‌ برنامه‌اي در حوزه علميه يزد به دليل نداشتن پول تعطيل نشده است.
اقدامات معاونت آموزش حوزه علمیه یزد به روایت آمار و ارقام
مدارس علمیه یزد