«ریشه‌های فساد در اقتصاد ایران» در حوزه یزد بررسی شد

اولین نشست انجمن علمی دانش آموختگان و دانش پژوهان موسسه فقه و قضای اسلامی واحد یزد با حضور دانش پژهان این مرکز تخصصی و اساتید حوزه علمیه استان و جمعي از صاحب‌نظران مسائل اقتصادي در سالن همایش مدیریت حوزه علمیه استان یزد برگزار شد.

در ابتدای این نشست جناب آقای دکتر عرشیان مدرس و معاون فرهنگي دادگستري كل استان يزد به عنوان دبیر نشست، ضمن خوشامدگویی و معرفي داور و ناقد جلسه، بر ضرورت اصلاح نظام اقتصادي و پياده‌سازي مطلوب اصل 44 قانون اساسي و گسترش امنيت اقتصادي تأكيد كرد و در زمينه اهميت ریشه‌یابی مساله فساد اقتصادی و برگزاري نشست‌های علمی در این موضوع نكاتي را بيان داشت.

دكتر عرشيان گفت: اگر بخواهيم اقتصاد اسلامي و سالم داشته باشيم و مردم امنيت اقتصادي كسب كنند بايد ريشه هاي فساد كنده شود و تا اين ريشه ها حذف نشود به امنيت اقتصادي و اقتصاد اسلامي نخواهيم رسيد.

در ادامه دکتر رحیمی مدرس و مديرعامل سابق شركت سنگ آهن بافق و فعال عرصه مبارزه با مفاسد اقتصادی و از وکلای کانون وکلای دادگستری استان به تشریح مواضع خود پرداخت و با ذكر چند نمونه از ریشه های فساد، راهکارهايِ اجراییِ بهبود اوضاع و کاستن از مفاسد اقتصادی را مطرح نمود.

دكتر رحيمي در سخنان خود چند عامل مهم را به عنوان ريشه‌هاي فساد به شرح ذيل عنوان نمود:
• نابرابري‌هاي سياسي، اقتصادي و احساس بي عدالتي
• وجود برخي اشكالات در روند خصوصي‌سازي
• نابرابري‌هاي سياسي، اقتصادي و احساس بي عدالتي
• عدم پاسخگويي اقتصادي مردم به دولت
• ترك فريضه امر به معروف و نهي از منكر
• ورود نهادهاي حاكميتي و دولتي در ساختار اقتصادي
• ورود و دخالت مسئولين و اقازاده ها در ساختارهاي اقتصادي و سياسي
• گسترش فقرگرايي
• نظام ناكارآمد اداري و قانوني
• كثرت قوانين دست و پاگير

مديرعامل سابق شركت سنگ آهن بافق در ادامه چند راهكار اجرايي جهت ريشه‌كني فساد اقتصادي مطرح نمود كه عبارتند از: اجراي كامل اصل 44 قانون اساسي، نظارت شديد دولت و دستگاه هاي مسئول بر حسن اجراي قوانين، حمايت مستمر دولت از بنگاه‌هاي اقتصادي زودبارده و مردم نهاد.

سپس جناب آقای دکتر طباطبایی به عنوان ناقد ضمن بیان مطالب خود ریشه های فساد را بدون اصلاح ساختار های فساد زا غیر ممکن دانسته و بیان داشت که در تا زمانی که ساختارهای اقتصادی درست نشود نظارت بر سیستم غیرممکن وغیرکارآمد خواهد بود.

وي اظهار داشت: اقتصاد بايد مزيت نسبي داشته باشند يعني اقتصاد همگام با نسبت جامعه گسترش داشته باشد.

وي افزود: امیدواریم با حمایت های مسولین وتلاش اعضای انجمن علمی این گونه کرسی های نقد و نظر بیش از پیش رونق بگيرد و شاهد به ثمر رسیدن مباحث مطرح شده باشیم.

در پايان، حاضرين به طرح ديدگاه‌ها و سوالات خود پرداختند كه از سوي سخنرانان جلسه پاسخ داده شد.

تصاوير/ نشست علمي «بررسي حقوقي ريشه‌هاي فساد در اقتصاد ايران» در حوزه علميه استان يزد
مستند «افتخارات حوزه علمیه» در حوزه علميه استان يزد تولید می شود
مدارس علمیه یزد