سيدجمال‌الدين نجم‌الهدي

شناسايي حوزه‌هاي علميه قديمي يزد در دستور كار قرار دارد

با توجه به ارزش بالاي تاريخي و معنوي حوزه‌هاي علميه يزد كه عمر بيشتر آنها از چند قرن نيز فراتر رفته است، شناسايي حوزه‌هاي علميه قديمي يزد در دستور كار قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام سيدجمال‌الدين نجم‌الهدي اظهار داشت: از گذشته دور به واسطه روحيه مذهبي ، تدين و علاقه‌مندي مردم يزد به علم و دانش، مدارس علميه متعددي در اين شهر وجود داشته كه هر كدام نقش مهمي در هدايت و پاسخگويي به نيازهاي جامعه ايفا نموده است.

وي ادامه داد: به دليل قدمت بناي اكثر حوزه‌هاي علميه يزد، به مرور زمان در سده هاي اخير برخي از مدارس تخريب شده يا در زمان قبل از انقلاب توسط عوامل رژيم گذشته تغيير كاربري داده شده و از اختيار و سرپرستي حوزه علميه خارج گرديده بود.

وي افزود: پس از پيروزي انقلاب اسلامي، تعدادي از مدارس علميه يزد كه تغيير كاربري داده شده بود مجدداً به حوزه علميه بازگشت كه نمونه آن مدرسه علميه امام خميني(ره) با قدمت چند قرن مي‌باشد كه در زمان رضاشاه تغيير كاربري داده شده بود و پس از انقلاب با پيگيري‌هاي ويژه شهيد آيت‌الله صدوقي مجدداً مرمت و به عنوان حوزه‌ علميه جهت تشكيل كلاس‌هاي حوزوي و تربيت طلاب فاضل اختصاص داده شد.

معاون منابع انساني و پشتيباني حوزه علميه استان يزد با تأكيد بر اهميت شناسايي اين اماكن اظهار داشت: اطلاع از ابنيه تاريخي حوزه علميه يزد نگاه جـامعي نسبت به جايگاه علمي و انديشه‌ورزي مردم اين شهر به ما منتقل مي‌كند.

وي افزود: در همين زمينه علاوه بر استفاده و بهره‌گيري از مورخين، كارشناسان اداره ميراث فرهنگي و گردشگري استان و باستان‌شناسان آن اداره، از محققين و علاقمندان يزدشناسي نيز استفاده‌هاي فراواني گرديده است.

حجت‌الاسلام نجم‌الهدي خاطرنشان كرد: هرچند كه در حال حاضر، بسياري از ابنيه شناسايي شده قابليت و امكان استفاده براي تحصيل طلاب را دارا نمي‌باشد لكن به لحاظ پيشينيه و تاريخ آن، براي حوزه علميه يزد بسيار ارزشمند است.

وي در پايان با تأكيد بر استمرار جلسات و پژوهش‌ها در اين زمينه خاطرنشان كرد: ماحصل جلسات و پيگيري هاي انجام شده تاكنون شناسايي چندين حوزه علميه قديمي مي‌باشد كه تا چند سال گذشته از آن‌ها اطلاعي در دست نبود و اقدامات بعدي براي تثبيت و استفاده هرچه‌بهتر از آنها ادامه دارد.

لزوم حمايت بيشتر نهادهاي متولي جهت ارتقاي سطح كيفيت مدارس امين
چهار هزار بسته نوشت‌افزار ایرانی در یزد توزیع شد
مدارس علمیه یزد