حوزه علميه بايد در هدايت و راهبري فكري و اخلاقي جامعه نقش اصلي را ايفا كند

مدير و كادر مديريت حوزه علميه استان يزد به همراه كادر و مديران مدارس علميه استان يزد با آيت‌الله اعرافي مدير حوزه‌هاي علميه كشور ديدار نمودند.

آيت‌الله اعرافي در سخناني از همه كساني كه در مديريت‌ استاني، مدارس و ساير نهادها در مسير پيشبرد اهداف حوزه علميه تلاش مي‌كنند تشكر و قدرداني نمود.

مدير حوزه‌هاي علميه ضمن تشكر فراوان از حضور پررنگ روحانيت و طلاب كشور بخصوص طلاب استان يزد در كمك رساني به سيل زدگان اخير تاكيد كرد: طلاب و روحانيون در قضيه سيل اخير با اينكه در ايام تعطيلي بود به خوبي درخشيدند و خدمت‌رساني خوبي به هموطنان سيل‌زده انجام شد.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي افزود: بايد اين شبكه كمك‌رساني در حوادث، با انسجام بيشتر و شبكه قوي‌تر جهت هرگونه حوادث احتمالي بعدي حضور فعال و مستمر داشته باشد.

آيت‌الله اعرافي ضمن اشاره به حضور خود در همه مناطق و استان‌هاي سيل زده اظهار داشت: حقيقتا حضور روحانيت صحنه و شرايط را در خيلي جاها تغيير داد و نگاه‌هاي مثبت زيادي را به سمت روحانيت جلب نمود و تشكيل ستادي كه در حوادث غيرمترقبه بتواند نيروهاي حوزوي را بسيج كند در حوزه‌هاي علميه ضروري است.

آيت‌الله اعرافي در ادامه رسالت اصلي حوزه‌هاي علميه را تزكيه خود و ديگران و تربيت انسان‌هايي كه مزكي و مربي باشند عنوان نمود و بيان كرد: رسالت و ماموريت اصلي همه حوزويان مخصوصا مديران آن، اين است كه در ابتدا خود مهذب و مزكي شوند تا در شعاع مديريت خود نيز شاهد افراد مهذب و مزكي باشند.

مدير حوزه‌هاي علميه با بيان اينكه نبايد لحظه اي از تزكيه خود غافل باشيم افزود: امام خميني(ره) با خداوند معامله كرد و همه وجود خود را وقف اسلام و خدا نمود و اثرات بي‌شماري كه ايشان در سطح جهان بر جاي گذاشت همه از همان اخلاص و پاكي‌اي بود كه امام(ره) در امور داشت و شاهديم افراد مختلفي با همه مشرب‌هاي مختلف به پاكي ايشان من‌جمله پاكي اخلاقي ايشان معترف بوده اند.

آيت‌الله اعرافي در ادامه با تأكيد بر نقش حوزه‌هاي علميه در سطح جامعه اظهار داشت: مدرسه و حوزه علميه در سطح خود در يك شهر و در سطح نيمه خرد در سطح استان و در سطح كلان در كشور بايد مغز و مركز تفكر و انديشه در جامعه باشد و به صورت مستقيم و غيرمستقيم در شعاع وجودي خود نقش كامل و جامعي ايفا كند.

وي افزود: حوزه علميه بايد در هدايت و راهبري فكري و اخلاقي جامعه نقش اصلي را داشته باشد و علي‌رغم خوبي‌هاي زياد و آثار و بركات فراوان، حوزه با چشم‌انداز موردنظر فاصله زيادي وجود دارد.

مدير حوزه‌هاي علميه با بيان اينكه براي رسيدن به نقش جامع و موثر و فراگير حوزه راه طولاني در پيش داريم اظهار داشت: براي اين مسأله، مسيري كه در اين دو سه سال طي كريم مسيري بود كه از مبادي مهمي شروع شد و سلسله طرح‌ها و پروژه‌ها در حال پيگيري و اقدام  است كه اولين حركت آن آسيب‌شناسي و شناخت شرايط كنوني است.

آيت‌الله اعرافي افزود: پيگيري مطالبات مقام معظم رهبري و مراجع در دستور كار قرار دارد و با گردآوري ايده‌ها و طرح‌هاي بسيار زياد (كه البته پراكنده بود) قريب هزار طرح و ايده و نظاير اينها تهيه شده كه پس از بررسي در كارگروه‌هاي مختلف و نتيه‌گيري از آنها در قالب نرم‌افزار در دسترس قرار خواهد گرفت.

وي با تأكيد بر استفاده از تجارت گذشته مديريت حوزه و ساير نهادهاي غيرحوزوي افزود: طرح كارويژه‌هاي روحانيت در دست اقدام است كه روحانيت در اين زمان داراي چه ماموريت‌هايي است و در چه جاهايي بايد حضور داشته باشد كه اين مقوله در 4 وجه درون حوزه، در ارتباط با نظام، ارتباط با جامعه و ارتباط با بين‌الملل مورد بررسي قرار گرفته است.

مدير حوزه‌هاي علميه ضمن بيان مشكلات عديده مالي كه هميشه وجود داشته و امسال نيز به طور خاص افزايش داشته است اظهار داشت: با منطق مالي و با توجه به مشكلات موجود نمي‌شد طرح‌هاي بزرگي كه اجرا شده را پيش برد ولي به لطف خداوند اكثر طرح‌ها عليرغم مشكلات مالي در حال انجام است و نتايج بسيار خوبي نيز تاكنون از آنها حاصل شده است.

آيت‌الله اعرافي با بيان اينكه طرح آمايش كه در قالب چشم‌انداز در نظر گرفته شده است در حال تكميل است افزود: در طرح‌ها و برنامه‌هاي در دست اقدام، اسناد جامع راهبر حوزه از جايگاه بالايي برخوردار است و در اين زمينه حدود 20 سند مهم تدوين شده است كه اين مورد با بكارگيري بيش از 500 نفر از عزيزان به نتيجه رسيده است.

مدير حوزه‌هاي علميه در مورد تهيه درختواره حوزه گفت:  در تهيه درختواره حوزه 500 استاد به صورت بسيجي‌وار همكاري كرده‌اند و 300 گرايش و رشته از آن استخراج نموده‌اند و بايد عرض كرد كه حوزه در داشتن رشته‌هاي مختلف جايگاه حائز اهميتي دارد.

در پايان جلسه، آيت‌الله اعرافي با بيان برخي اقدامات و تصميمات صورت گرفته و ضمن تقدير و تشكر مجدد از تلاش‌هاي انجام شده، به ديدگاه‌هاي مطرح شده توسط حاضرين پاسخ گفتند.

دسته بندی: اخبار, اخبار حوزوي
حداقل معدل قابل قبول جهت پذيرش مدارس علميه يزد معدل 17 بوده است
فرصت مجدد پذیرش داوطلبان در حوزه یزد فراهم شد
مدارس علمیه یزد