برگزاري کارگاه تخصصی آينده‌پژوهي و مديريت ارتباطات اثربخش در حوزه علميه استان يزد

به گزارش خبرگزاري حوزه، ضرورت توجه به آينده و آينده‌پژوهي از اهمیت بالایی برخوردار است که خلأ آن در مجموعه‌ها و سازمان‌ها به خوبی احساس می‌شود.

بر همين مبنا مديريت حوزه علميه استان يزد با استفاده از فرصت ماه مبارك رمضان و در راستای افزایش سطح علمی كاركنان خود كارگاه تخصصي با عنوان «آينده‌پژوهي) جهت كادر مديريتي حوزه علميه استان يزد با حضور حجت‌الاسلام دکتر رضا ابروش برگزار نمود.

حجت‌الاسلام ابروش در اين جلسه گفت: براي رويارويي با آينده ناگزير به رويكرد سيستمي هستيم و در همين زمينه تصميم لحظه‌اي جواب نمي‌دهد و مي‌بايست تصميمات كارشناسي و صحيح و با ديد كلان گرفته شود.

عضو هيأت علمي دانشگاه معارف اسلامي قم افزود: براي آينده نمي‌توان گذشته را ناديده گرفت و در تصميمات مربوط به آينده، گذشته و سوابق را نيز بايد لحاظ كرد.

حجت‌الاسلام ابروش خاطرنشان كرد: بهترين كار براي رويارويي با آينده و برنامه‌ريزي براي آن «آينده‌پژوهي» و برنامه‌ريزي براي آن است.

وي ادامه داد: در آينده‌پژوهي، بايد دو مقوله پيش‌بيني و ساختن آينده را مد نظر قرار داد و با توجه به اهميت هر موضوع بايد روي موضوع «ساختن آينده» 90درصد و روي «پيش‌بيني» 10درصد سرمايه‌گذاري كرد.

این کارشناس حوزوی در تبيين هدف و چشم‌انداز افزود: چشم‌انداز درك دروني از آينده يا يك رفتار است ولي در هدف ممكن است اهداف متفاوت باشد و لذا نمي‌توان اهداف را تجميع كرد و به سمت هدف واحد حركت كرد ولي چشم‌انداز اينگونه نيست و مي‌توان اهداف متفاوت را جمع و به يك مسير واحد هدايت نمود.

حجت‌الاسلام ابروش با تأكيد بر تفاوت مدير و رهبر در يك سازمان خاطرنشان كرد: چشم‌انداز را رهبر سازمان ترسيم مي‌كند و رهبر سازمان كسي است كه اثرگذار و كاريزما است و لزوماً مدير نخواهد بود.

در ادامه جلسه كه به صورت پرسش و پاسخ برگزار گرديد حاضرين به بيان سوالات و ديدگاه‌ها خود پرداختند.

لازم به ذكر است با حضور حجت‌الاسلام ابروش دوره‌اي نيز با عنوان «مديريت ارتباطات اثربخش» ويژه ائمه جماعات يزد در مدرسه علميه عبدالرحيم‌خان كه محل برگزاري سلسله جلسات بصيرتي طلاب و روحانيون در ماه مبارك رمضان مي‌باشد برگزار گرديد.

تصاوير/ رونمایی از کتاب خاطرات مرحوم آيت‌الله سيدجواد مدرسي يزدي
تصاوير/ برگزاري کارگاه تخصصی آينده‌پژوهي در حوزه علميه استان يزد
مدارس علمیه یزد