آیتالله علیرضا اعرافی صبح پنجشنبه در جلسه نهادهای حوزوی و فرهنگی استان یزد با اشاره به اثرگذاری فقها و علمای استان یزد در دورههای مختلف شکل گیری نهضت انقلاب اسلامی اظهار داشت: این پیشینیه حوزه علمیه یزد که انسانهای نام آور و اثرگذار در علم، سیاست، فقاهت، فلسفه و …. تربیت کرده، نشان از سهم وافر یزد در تربیت چهره های اثرگذار و پیشگام همچنین ظرفیت و اصالتی است که در استان وجود دارد.
وی با اشاره به پیگیریهای انجام شده برای توسعه حوزه ها در استان یزد بیان کرد: امیدواریم این سفر که برای آن بالغ بر 50 مصوبه در نظر گرفته شده، بتوان رشد و شکوفایی حوزه های علمیه استان یزد را رقم زد.
اعرافی تاکید کرد: برای اینکه به یک حوزه پاسخگو به نیازهای کشور و استان دست پیدا کنیم، باید مسائل مختلفی را مدنظر داشته باشیم.
وی ادامه داد: حوزه در سالهای اخیر تلاش کرده به یک بازسازی و بازنگری کلان و طراحی های جامع بپردازد و راه سنگین و دشوار و پر پیچ و خمی است و امروز به فضل الهی حوزه از اسناد کلان و راهبر برخوردار است.
اعرافی یادآور شد: دهها طرح و سند نیز در ذیل اسناد کلان وجود دارد و کار آغاز شده و تلاش حوزه در این چند سال، این بود که به یک منظومه فکری جامع برای رسیدن حوزه به جایگاه مطلوب داشته باشد و این منظومه امروز به شکل نسبی آماده است.
رئیس حوزه های علمیه سراسر کشور ادامه داد: این منظومه از 20 سند راهبردی و جامع، برنامه پنج ساله و بیش از 100 طرح مهم تحولی تشکیل شده که در این طرح ها موارد مهمی از جمله درختواره رشته های حوزه وجود دارد.
وی افزود: در ارتباط با استانها و شهرها، اساس کار حوزه بر چند محور از جمله بهرهمندی حوزه های علمیه از اختیارات بیشتر است که در این راستا بسیاری از مواردی که به قم گره خورده و تاکنون لازم بوده در قم رفع و رجوع شود، به تدریج به استانها واسپاری شده و در زمینه آموزش، بیش از 30 عنوان از قم به استانها تفویض اختیار شد.
اعرافی ادامه داد: بسیاری از نیروسازیها و اجرای برنامهها و در سطوح بالاتر بدون نیاز به قم انجام خواهد شد همچنین توسعه سطوح عالی، درسهای خارج، رشته های تخصصی و … از قم الگوگیری و در استانها پیاده سازی می شود.
وی تاکید کرد: تلاش حوزه بر یک برنامه ریزی کلان است و در محورهای متعدد نیز کار آغاز شده و به تدریج پیش می رود و نگاه به استانها نگاه واسپاری و ارتقا بوده و در میان راهبردهای کلان چه در سطح حوزه مرکزی و چه در استانها و شهرها می توان طرح آمایش را نیز مدنظر قرار داد.
رئیس حوزه های علمیه سراسر کشور ادامه داد: در طرح آمایش حوزه کارکردهای روحانیت و حوزه شناسایی شده و 50 کارکرد به عنوان کارکردهای مهم و اصلی شناسایی شده و از آنها در رشته سازی و تعاملات بهره گرفته شده و اقدامات مهمی نیز طراحی و اجرا شده است.
اعرافی اظهار داشت: هدف ما این بود که خروجی حوزه متناسب با نیازهای حوزه و تعامل با نهادها و قاعده مند و دارای ریل شود و در این زمینه 30 نهاد مورد توجه قرار گرفت که با آن نهادها به تدریج به توافق نامه و برنامه پنج ساله و دبیرخانه مشترک رسیدیم که نمونه واضح آن آموزش و پرورش است.