تعداد مطالب 1742

در طول تاریخ محققین حوزوی با امکانات کم بالاترین تولیدات فکری را داشته اند

  • کد خبر : 5995
در طول تاریخ محققین حوزوی با امکانات کم بالاترین تولیدات فکری را داشته اند

به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه استان یزد، آیت الله علیرضا اعرافی، در جلسه تقدیر از برگزیدگان جشنواره علامه حلی استان یزد که با رعایت دستورالعمل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی برگزار شد، گفت: در طول تاریخ همواره حوزه و علما در عرصه تحقیق و پژوهش در جهان اسلام اثرگذار بوده و با کمترین […]

به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه استان یزد، آیت الله علیرضا اعرافی، در جلسه تقدیر از برگزیدگان جشنواره علامه حلی استان یزد که با رعایت دستورالعمل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی برگزار شد، گفت: در طول تاریخ همواره حوزه و علما در عرصه تحقیق و پژوهش در جهان اسلام اثرگذار بوده و با کمترین امکانات، بزرگترین کارها را انجام داده و بالاترین تولیدات فکری را به وجود آورده و درخشیده اند.

مدیر حوزه های علمیه کشور با بیان اینکه سیل عظیم پژوهشگران حوزوی مایه افتخار و ابتهاج است، افزود: در تاریخ معاصر مرحوم علامه طباطبائی ۲۰ سال از عمر خود را مصروف نگارش کتاب تفسیر المیزان کرد، بدون امکانات و با خون دلهای بی حد و حصر تفسیری نگارش کرد که نقطه عطفی در تاریخ تفسیر کل جهان اسلام و علوم قرآنی به شمار می آید و امروز این اثر مثل خورشید می درخشد و شیعه و سنی از آن بهره می برند.

وی، هویت طلبگی و حوزوی را مایه مباهات و افتخار دانست که آن را با هیچ چیز نمی توان عوض کرد، ادامه داد: هویت تحقیق و پژوهش در عمق وجود طلاب جای گرفته و جزو هویت طلبگی به شمار آید ولذا عظمت کار تحقیق و پژوهش با هیچ چیز قابل مقایسه و تعویض نیست.

آیت الله اعرافی با تاکید بر عمق بخشیدن به پژوهش، تصریح کرد: در تحقیق و پژوهش باید از سطحی نگری، تشریفاتی و شکلی فاصله گرفت و به عمق بخشی و کیفیت آن افزود، ولذا هر چند رعایت نکات ویرایشی و نگارشی مهم است، ولی مهم تر از آن روش مندی اجتهادی است و تحقیق و پژوهش باید شعاعی از اجتهاد در آن باشد. برای رسیدن به این هدف طلاب باید در علوم ادبی قوی بوده و پایه های علوم حوزوی که نقش مهمی در تحقیق و پژوهش دارند مهم شمرده شوند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور با تأکید بر اهمیت موضوع یابی در تحقیق و پژوهش، افزود: در تحقیق، موضوع یابی و سوژه یابی اهمیت خاصی دارد و اگر به آن توجه نشود تحقیقات تکراری و کم فایده خواهند بود. از ویژگی های شهید مطهری این بود که مرد زمانه بود و ذهن جامعه را می دانست و با سؤال و مسأله مخاطب به خوبی آشنا بود. امروز نیز محقق و پژوهشگری می تواند موفق باشد که خوب مسأله یابی کرده و سؤال و مسأله مخاطب و جامعه را شناسایی و به درستی به آن جواب دهد.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: بخشی از تحقیقات حوزه و دانشگاه می تواند در نظام تصمیم گیری و کلان جامعه اثر بگذارد، لذا می بایست بین مراکز علمی و اجرایی ارتباط برقرار شود و تصمیم گیری ها و مصوبات باید با پشتوانه علمی و پژوهشی همراه باشد.

مدیر حوزه های علمیه کشور در پایان تاکید کرد: روحیه تحقیق و پژوهش باید در اساتید وجود داشته باشد تا طلبه نیز محقق و پژوهشگر تربیت شود.

برپایه این گزارش، در این جلسه از برگزیدگان جشنواره علامه حلی و محققین حوزه علمیه استان یزد تقدیر به عمل آمد.

جهت مشاهده گزارش تصویری این جلسه کلیک کنید

لینک کوتاه : https://heyazd.ir/?p=5995
  • ارسال توسط :
  • 563 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.