تعداد مطالب 1742

شب قدر به دلیل عظمتش، ناشناخته است؛ «وَ ما أَدْراکَ ما لَیْلَهُ الْقَدْرِ» در این شب ملائک از آسمان فرود می آیند.

  • کد خبر : 4322
شب قدر به دلیل عظمتش، ناشناخته است؛ «وَ ما أَدْراکَ ما لَیْلَهُ الْقَدْرِ» در این شب ملائک از آسمان فرود می آیند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره اهمیت و ویژگی های شب قدر در روایات و سیره معصومین(ع) گفت: خدای تعالی می فرماید إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَهِ الْقَدْرِ  وَ ما أَدْراکَ ما لَیْلَهُ الْقَدْرِ؛  وقتی واژه قدر را در قرآن جستجو می کنیم در معانی زیادی بکار رفته است. مرتبه اول […]

حجت الاسلام والمسلمین شمس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره اهمیت و ویژگی های شب قدر در روایات و سیره معصومین(ع) گفت: خدای تعالی می فرماید إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَهِ الْقَدْرِ  وَ ما أَدْراکَ ما لَیْلَهُ الْقَدْرِ؛  وقتی واژه قدر را در قرآن جستجو می کنیم در معانی زیادی بکار رفته است. مرتبه اول در سوره طلاق بکار گرفته شده که به معنای اندازه گیری بکار برده شده. إِنَّ اللَّهَ بالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکُلِّ شَیْ‌ءٍ قَدْراً  می فرماید خدا برای هر چیزی قدر قرار داده است.

مدیر حوزه علمیه یزد افزود: در سوره انعام آیه ۹۱ قدر به معنای بزرگی و عظمت بکار برده شده است. وَمَا قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ إِذْ قَالُوا مَا أَنْزَلَ اللَّهُ عَلَی بَشَرٍ مِنْ شَیْءٍ  می فرماید آنها بزرگی و عظمت خدا را نشناخته اند. در سوره طلاق آیه ۷  مَنْ قُدِرَ عَلَیْهِ رِزْقُهُ فَلْیُنْفِقْ مِمَّا آتاهُ اللهُ لا یُکَلِّفُ اللهُ نَفْساً قدر به معنای ذیق بکار شده است.

وی ادامه داد: در شب قدر هر سه معنا استعمال شده و بعضی از بزرگان در معنای قدر می گویند لیله قدر را  لیله قدر می گویند چون صاحب منزلت و شرف و قرآن صاحب قدر، توسط رسول صاحب قدر، برای امت صاحب قدر نازل می شود و بعضی هم گفته اند چون تقدیر امور و مرگ ها و… در این شب رقم می خورد و بعضی ها گفته اند چون ملائک در این شب نزول می کنند و به محضر امام می رسند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس بابیان این که شب قدر شبی است که همه مقدرات تعیین می شود. افزود: امام صادق(ع) در تفسیرآیه إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَهِ الْقَدْرِ  فرمود شب قدری، شبی است  که همه ساله تجدید می شود؛ شب است که قرآن جزء در آن شب نازل نشده و آن شبی است که خدا می فرماید (فیها یفرق کلّ أمر حکیم) ر آن شب هر امری بر اساس حکمت (الهی) تدبیر و جدا می‌گردد. ترجمه در آن (شب مبارک) هر امر مهمی بر طبق حکمت الهی تفصیل و تبیین می‏شود.

مدیر حوزه علمیه یزد با بیان این که از دیگر ویژگی های شب قدر این است هر حادثه ای که باید در طول آن سال واقع گردد، مانند خیر، شر، بلا، مصیبت، توسعه رزق، کمبود رزق، مرگ و حیات و… تعیین می شود، گفت:  خدا در اهمیت شب قدر می فرماید شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًی لِلنَّاسِ وَبَیِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَی وَالْفُرْقَان، می فرماید شب قدر شب نزول قرآن  در ماه رمضان است،  شب قدر همه ساله می باشد و مخصوص زمان پیامبر اسلام نبوده است.

وی ادامه داد: امام باقر(ع) می فرماید « در شب قدر تفسیر همه کارها و حوادث برای امام معلوم و بیان می شود». شب قدر شب اندازه گیری خیر و شر، بدی، برتر بودن نسبت به ایام دیگر است. در روایتی  پیامبر اسلام(ص) عابدانی چون ایوب، ذکریا، یوشع و … را نام برد که ۸۰ سال اطاعت خدا را کردند و حتی لحظه ای و به یک چشم زدنی خطاء نسبت به خدا نکردند. وقتی این قضیه را فرمود، اصحاب تعجب کردند اینجا آیه سوره قدر نازل شد إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَهِ الْقَدْرِ وَ ما أَدْراکَ ما لَیْلَهُ الْقَدْرِ؛ لَیْلَهُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ  به نام خدا که رحمتش بی‌اندازه است و مهربانی‌اش همیشگی ما قرآن را در شب قدر نازل کردیم. می فرماید ای پیامبر  یک شب عبادت تو از هزار ماه عبادت آنها برتر است.

 حجت الاسلام والمسلمین شمس اظهار کرد: در روایت دیگر امام باقر(ع) فرمود عمل صالح و نیک در شب قدر بالاتر از عمل در هزار ماهی است که در آن شب قدر نباشد.

وی افزود:  شب قدر به دلیل عظمتش، ناشناخته است وَ ما أَدْراکَ ما لَیْلَهُ الْقَدْرِ در این شب ملائک از آسمان فرود می آیند. شب قدر شب ولایت و امام عصر(ع) است و مردم غرق در سلامت می باشند. در شب قدر توصیه شده که از خدا عافیت روحی و جسمی بخواهید.

حجت الاسلام والمسلمین شمس گفت: پیامبر اسلام فرمودند حضرت موسی قرب به خدا را خواست، خطاب آمد، قرب من در بیداری شب قدر است؛ موسی(ع) گفت خدایا رحمت تو را می خواهم، خطاب آمد، رحمت من از آن کسی است که در شب قدر به مساکین رحم کند؛  دوباره گفت جواز عبور از پل صراط را می خواهم؛ این لحظه سختی است؛ خطاب آمد جواز عبور از پل صراط برای کسی است که در شب قدر صدقه بدهد؛ موسی گفت خدایا درختان بهشتی و میوه ها را می خواهم ؛ خطاب آمد این میوه های بهشتی برای کسی است که در شب قدر تسبیح نماید؛ گفت نجات از آتش جهنم را می خواهم، خطاب آمد نجات از آن کسی است که در شب قدر استغفار کند، گفت رضایت و خشنودی تو را می خواهم، خطاب آمد خشنودی و رضایت برای کسی است که دو رکعت نماز بخواند.

مدیر حوزه علمیه یزد افزود: شب قدر جواز عبور از پل صراط، رضایت خدا، قرب خدا، رحمت الهی، میوه های بهشتی، نجات از آتش و … است. در روایت دیگر پیامبر فرمود کسی دو رکعت نماز بخواند و در هر رکعت یکبار حمد و ۷۰ بار سوره توحید بخواند، چون از نماز فارغ شود و ۷۰ بار توبه کند، از نماز جدا نشود تا خدا والدین او را بیامرزد وتا شب قدر سال بعد برای او حسنه ای بنویسند و در بهشت فرشته هایی را مبعوث کند تا در بهشت برای او درختانی را غرص نمایند و قصرهایی را بنا نمایند، نحرهایی را جاری سازند و از دنیا بیرون نرود تا این که همه را مشاهده کند. بحار ج ۹۸ ص ۱۴۴

وی در پایان یادآور شد: در روایت دیگر پیامبر فرمود کسی که شب قدر را احیاء بدارد، عذاب تا سال آینده به سراغش نمی رود.

لینک کوتاه : https://heyazd.ir/?p=4322

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.