تعداد مطالب 1742

ساده‌زیستی و مردمی بودن سیره علماست

  • کد خبر : 3174
ساده‌زیستی و مردمی بودن سیره علماست

حجت‌الاسلام قائمی در این جلسه گفت: بسیاری از علما زندگی ساده‌ای دارند و رفت‌وآمد و معاشرت آنها با مردم به دور از هرگونه تجملات و تشریفات است که نتیجه آن جذب قلوب مردم است.

جلسه درس اخلاق استاد قائمی با حضور کادر مدیریت حوزه علمیه استان یزد برگزار شد.

حجت‌الاسلام قائمی در این جلسه ساده‌زیستی و مردمی بودن را یکی از اصول مهم در سیره علما دانست و گفت: بسیاری از علما زندگی ساده‌ای دارند و رفت‌وآمد و معاشرت آنها با مردم به دور از هرگونه تجملات و تشریفات است که نتیجه آن جذب قلوب مردم است.

حجت‌الاسلام قائمی، در مدرسه عبدالرحیم خان یزد با تأکید بر لزوم داشتن اخلاق نیکو و تواضع و فروتنی از سوی طلاب و روحانیون، با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم، خُلق عظیم و آراستگی اخلاقی را یکی از ممتازترین اوصاف پیامبر اسلام(ص) عنوان کرد و اظهار داشت: خداوند تبارک و تعالی در قرآن می‌فرماید: «تو ای پیامبر دارای اخلاق بزرگی هستی» که از این آیه می‌توان این گونه برداشت کرد که وقتی خداوند سبحان با عظمت از چیزی یاد می‌کند، آن کـس یا آن چیز از چه عظمت فوق العاده ای نزد خداوند برخوردار است.

استاد حوزه با اشاره به اینکه رسول گرامی اسلام(ص) قبل از آنکه مغزها را متوجه خود کنند دل‌ها را مجذوب خود می‌ کردند، اظهار کرد: بهترین الگو برای هر شخص و در هر جایگاهی، پیامبر اسلام(ص) می‌باشند که از اخلاق حسنه و زیبایی‌های اخلاقی ایشان می‌توان الگو گرفت و به کار بست.

وی با ذکر آیه ۲۲ سوره مبارکه توبه {فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَهٍ مِنْهُمْ طائِفَهٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ} افزود: از این آیه اهمیت ادامه دادن رسالت پیامبر(ص) و جایگاه کار طلبگی به چشم می‌خورد و باید بفتار پیامبرگونه خود، زمینه‌های تحقق این آیه شریفه در جامعه را مهیا کنیم.

استاد حوزه در ادامه با ذکر برخی ملزومات طلبگی به چند حکایت از سیره علما اشاره کرد و افزود: اگر در جامعه امروزی نگاه کنیم بسیاری از علما و یا ائمه جمعه را می‌بینیم که زندگی ساده‌ای دارند و رفت‌وآمد و معاشرت آنها با مردم به دور از هرگونه تجملات و تشریفات است که نتیجه این برخوردها جذب قلوب مردم و زمینه‌سازی برای هدایت و تأثیرگذاری بیشتر مذهبی روی آنها شده است.

وی با اشاره به اینکه ساده‌زیستی و مردمی بودن یکی از اصول مهم در سیره علما است، با ذکر حکایتی از زندگی یکی از علما، افزود: حکومت وقت یکی از علما را به منطقه‌ای تبعید کرده بود که مردمی دور از مذهب داشت و حتی یک نمازخوان آن شهر هم انگشت‌نما بود. آن عالم هر روز به تنهایی نماز خود را در مسجدی مخروبه اقامه می‌کرد تا این که بر اثر تواضع، حسن برخورد و اخلاق نیکویی که آن عالم از خود بروز داد چنان جمعیتی برای اقامه نماز گردهم می‌آمدند که فضای مسجد کافی نبود و جمعیت در کوچه‌های اطراف به نماز جماعت می‌ایستادند.

حجت‌الاسلام قائمی ادامه داد: آن عالم چنان دل های مردم را مجذوب نموده بود که پس از پایان مدت تبعید و هنگامی که قصد مراجعت به شهر خود را داشت، مردم از بازگشت او ممانعت می‌کردند و با گریه و التماس از او می‌خواستند که شهر آنها را ترک نکند، زیرا که خود را هدایت شده به دست او می‌دیدند و از این داستان می‌توان فهمید یک عالم چگونه می‌تواند با رفتارهای پیامبرگونه خود مردمی بیگانه از مذهب و دین را این چنین جذب دین و خدا نماید.

وی با اشاره به اینکه اگر روحانیت فکر کند مردم از او فاصله دارند، همین فکر اشتباه، فاصله ایجاد می‌کند، افزود: هر کس در هر زمانی می‌تواند موفق باشد مخصوصاً زمان حال که مردم فهمیده‌تر هستند و ابزار تبلیغی بیشتری نیز در اختیار هست و بسیار بهتر از زمان قدیم می‌توان جهت جذب به دین و مذهب تبلیغ کرد.

حجت‌الاسلام قائمی در پایان با توصیه به خواندن و توجه به سنن‌النبی(ص) و ویژگی‌های رفتاری رسول اکرم(ص)، اظهار کرد: با تواضع و فروتنی می‌توان رفتار بدترین مردم را تغییر داد و این موضوع در حیطه کاری و افرادی که با آنها در ارتباط هستیم نیز باید انجام شود و تلاشمان بر این باشد که از زیبایی‌های رفتار پیامبر(ص) بهتر و بیشتر استفاده کنیم.

لینک کوتاه : https://heyazd.ir/?p=3174

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.