تعداد مطالب 1742

شناسایی حوزه‌های علمیه قدیمی یزد در دستور کار قرار دارد

  • کد خبر : 2821
شناسایی حوزه‌های علمیه قدیمی یزد در دستور کار قرار دارد

حجت‌الاسلام نجم‌الهدی گفت: هرچند بسیاری از ابنیه شناسایی شده قابلیت استفاده برای طلاب را ندارد لکن به لحاظ پیشینیه و تاریخ آن، برای حوزه علمیه یزد بسیار ارزشمند است.

با توجه به ارزش بالای تاریخی و معنوی حوزه‌های علمیه یزد که عمر بیشتر آنها از چند قرن نیز فراتر رفته است، شناسایی حوزه‌های علمیه قدیمی یزد در دستور کار قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام سیدجمال‌الدین نجم‌الهدی اظهار داشت: از گذشته دور به واسطه روحیه مذهبی ، تدین و علاقه‌مندی مردم یزد به علم و دانش، مدارس علمیه متعددی در این شهر وجود داشته که هر کدام نقش مهمی در هدایت و پاسخگویی به نیازهای جامعه ایفا نموده است.

وی ادامه داد: به دلیل قدمت بنای اکثر حوزه‌های علمیه یزد، به مرور زمان در سده های اخیر برخی از مدارس تخریب شده یا در زمان قبل از انقلاب توسط عوامل رژیم گذشته تغییر کاربری داده شده و از اختیار و سرپرستی حوزه علمیه خارج گردیده بود.

وی افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تعدادی از مدارس علمیه یزد که تغییر کاربری داده شده بود مجدداً به حوزه علمیه بازگشت که نمونه آن مدرسه علمیه امام خمینی(ره) با قدمت چند قرن می‌باشد که در زمان رضاشاه تغییر کاربری داده شده بود و پس از انقلاب با پیگیری‌های ویژه شهید آیت‌الله صدوقی مجدداً مرمت و به عنوان حوزه‌ علمیه جهت تشکیل کلاس‌های حوزوی و تربیت طلاب فاضل اختصاص داده شد.

معاون منابع انسانی و پشتیبانی حوزه علمیه استان یزد با تأکید بر اهمیت شناسایی این اماکن اظهار داشت: اطلاع از ابنیه تاریخی حوزه علمیه یزد نگاه جـامعی نسبت به جایگاه علمی و اندیشه‌ورزی مردم این شهر به ما منتقل می‌کند.

وی افزود: در همین زمینه علاوه بر استفاده و بهره‌گیری از مورخین، کارشناسان اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان و باستان‌شناسان آن اداره، از محققین و علاقمندان یزدشناسی نیز استفاده‌های فراوانی گردیده است.

حجت‌الاسلام نجم‌الهدی خاطرنشان کرد: هرچند که در حال حاضر، بسیاری از ابنیه شناسایی شده قابلیت و امکان استفاده برای تحصیل طلاب را دارا نمی‌باشد لکن به لحاظ پیشینیه و تاریخ آن، برای حوزه علمیه یزد بسیار ارزشمند است.

وی در پایان با تأکید بر استمرار جلسات و پژوهش‌ها در این زمینه خاطرنشان کرد: ماحصل جلسات و پیگیری های انجام شده تاکنون شناسایی چندین حوزه علمیه قدیمی می‌باشد که تا چند سال گذشته از آن‌ها اطلاعی در دست نبود و اقدامات بعدی برای تثبیت و استفاده هرچه‌بهتر از آنها ادامه دارد.

لینک کوتاه : https://heyazd.ir/?p=2821

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.