تعداد مطالب 1742

وقتی در قیامت، پاکان از جهنمیان سؤال می کنند چه اعمالی باعث دوزخی شدن شماها شده است، یکی از دلایل را بی اعتنایی و بی تفاوتی نسبت به مستمندان معرفی می کنند که به آنها رسیدگی نکردیم.

  • کد خبر : 4224
وقتی در قیامت، پاکان از جهنمیان سؤال می کنند چه اعمالی باعث دوزخی شدن شماها شده است، یکی از دلایل را بی اعتنایی و بی تفاوتی نسبت به مستمندان معرفی می کنند که به آنها رسیدگی نکردیم.

حجت الاسلام والمسلمین شمس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، گفت: یکی از اعمال خوب انسان که از مستحبات به شمار می رود، بحث اطعام به دیگران است. درباره اهمیت آن سفارش های زیادی از سوی قرآن و اهل بیت(ع) مطرح شده که از جمله آیه ۸۳ سوره بقره است. مدیر حوزه علمیه یزد افزود: […]

حجت الاسلام والمسلمین شمس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، گفت: یکی از اعمال خوب انسان که از مستحبات به شمار می رود، بحث اطعام به دیگران است. درباره اهمیت آن سفارش های زیادی از سوی قرآن و اهل بیت(ع) مطرح شده که از جمله آیه ۸۳ سوره بقره است.

مدیر حوزه علمیه یزد افزود: در این سوره خدای متعال بعد از بحث احترام به والدین به موضوع اطعام و نیکی به این دسته از افراد اشاره می کند و می فرماید این عمل سبب جلب رحمت می شود و در عین حال در سوره نساء انجام ندادن و بی اعتنایی به فقرا و محرومین را عدم جلب رحمت معرفی می کند.

وی ادامه داد: در سوره مدثر هم تأکید شده که در روز قیامت از جمله دلایل جهمنی شدن بعضی از افراد را بی اعتنایی به فقرا و محرومان عنوان می کند یعنی وقتی پاکان از جهنمیان سؤال می کنند چه اعمالی باعث دوزخی شدن شماها شده است، یکی از دلایل را بی اعتنایی و بی‌تفاوتی نسبت به مستمندان معرفی می کنند که ما به آنها رسیدگی نکردیم.

 حجت الاسلام والمسلمین شمس گفت: قرآن یکی از علل بهشتی شدن اصحاب میمنه را اطعام فقرا دانسته است و اما در روایت از معصوم(ع) در مورد اهمیت اطعام نقل شده «اگر همسایه کسی گرسنه باشد و خودش سیر باشد، این فرد جزء مومنان نیست».

مدیر حوزه علمیه یزد افزود: در روایتی از رسول خدا در کتاب سفینه ج ۲ ص۸۴ نقل شده که ایشان اطعام به فقرا و مساکین و خوش زبان بودن را از آن دسته اعمالی دانسته اند که سبب برجسته شدن توشه انسان می شود.

وی بیان کرد: در روایت دیگر که در کافی ج ۳ ص ۲۷۸ آمده، امام سجاد(ع) فرمود: «اگر کسی به مؤمن گرسنه ای چیزی بخوراند خدا به او از میوه های بهشت می خوراند».

حجت الاسلام والمسلمین شمس ادامه داد: در روایت دیگر امام صادق(ع) به عبدالله بن جندب کوفی سفارش می کند «ای پسر جندب، خدا نماز را از کسی می پذیرد که در برابر بزرگی من تواضع کند، فروتن باشند و برهنه را بپوشاند و گرسنگان را سیر کند و من خدا به دلیل این کارش در در درون او نوری قرار خواهم داد».

مدیر حوزه علمیه یزد افزود: در مورد اطعام آموزه‌ها و آثار زیاد دنیوی و اخروی بیان شده که از جمله آن آثار، حفظ انسان و تأخیر افتادن سکرات مرگ است. در کتاب وسایل الشیعه ج ۶ حدیث سوم آمده که پیامبر اسلام فرمود: «صدقه، انفاق و طعام، مرگ‌های بد را از انسان دفع می‌کند.

وی اظهار کرد: در روایت دیگری از پیامبر(ص) نقل شده فلان یهودی از کنارشان عبور کردند، حضرت به اصحاب فرمودند این مرد با مار سیاه به قتل خواهد رسید، مدتی گذشت دیدند همان مرد یهودی که برای تهیه هیزم به بیابان رفته بود، به سلامت برگشته، همه تعجب کردند، از پیامبر سؤال کردند چه شد؟ این مرد که نمرده است، پیامبر فرمودند، کوله هیزمش را روی زمین بگذارید، وقتی کوله را روی زمین گذاشتند، متوجه حضور مار زنگی در درون هیزم شدند که دهانش را به چوبی دوخته بود، حضرت سؤال کرد، در مسیر چه کار کردی که از مرگ نجات پیدا کردی، آن مرد یهودی جواب داد که تکه نانی در دستم بود به گرسنه ای بخشیدم.

حجت الاسلام والمسلمین شمس گفت: مهم‌ترین اثر اطعام و رسیدگی به فقراء، در عالم برزخ و قیامت و در آن گردنه های سخت و تاریکی قبر بروز و ظهور پیدا می کند و موجب می شود انسان از سختی و عذاب قبر نجات پیدا کند.

لینک کوتاه : https://heyazd.ir/?p=4224

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.