تعداد مطالب 1742

حوزه علمیه ای که ساخت آن با تربت سیدالشهدا(ع) آغاز شد

  • کد خبر : 2963
حوزه علمیه ای که ساخت آن با تربت سیدالشهدا(ع) آغاز شد

تولیت مدرسه علمیه «مدینه العلم کاظمیه» یزد گفت: اولین کار بنّایی را با تربت سیدالشهدا(ع) انجام دادیم و سعی کردیم از پیمانکاران مومن و متدین و پیرو اهل بیت (ع) استفاده کنیم

اولین کار بنّایی را با تربت سیدالشهدا(ع) انجام دادیم و سعی کردیم از پیمانکاران مومن و متدین و پیرو اهل بیت (ع) استفاده کنیم؛ پیمانکارانی داشتیم که در هوای گرم ماه رمضان و با وجود هوای گرم یزد روزه دار بودند. من معتقدم مدرسه با پاک ترین دست ها و پول ها ساخته شد و اخلاص داشته اند.


حجت الاسلام والمسلمین سید محمدکاظم مدرسی یزدی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، در خصوص ساخت مدرسه علمیه «مدینه العلم کاظمیه» یزد اظهارکرد: سنگ بنای مدرسه علمیه مدینه العلم کاظمیه توسط پدر یک شهید گذاشته شد و مدرسه وقف است.

تولیت مدرسه علمیه «مدینه العلم کاظمیه» یزد بیان کرد: این پدر شهید حاج سید علی اکبر دشتی نام دارد و خودشان گفتند تمام وجه زمین را می پردازم، ایشان برای استمرار این کار مزرعه ای وقف کرد و حتی اشعاری را سرود و به این کار علاقه مند بود.

حجت الاسلام و المسلمین مدرسی یزدی عنوان کرد: در حالی که می شد، کلنگ مدرسه را توسط مسئولان استان، استاندار، شهردار، نماینده مجلس خبرگان و امام جمعه بزنیم، تصمیم گرفتیم پدر شهیدی این کار را انجام دهد.

وی ادامه داد: ما در خصوص احداث این مدرسه حرف ها و هجمه های متعددی شنیده ایم، ولی هیچ گاه پاسخی نداده ایم چون هدف و رسالت ما چیز دیگری بود، لذا ما به نیّت واقفان می نگریم و کاری به بدگوئی ها نداریم.

تولیت مدرسه علمیه «مدینه العلم کاظمیه» یزد خاطرنشان کرد: یک روز نزد مرحوم آیت الله آسید محمدکاظم یزدی از طلبه ای بدگوئی می کردند و گفته بودند این طلبه با شهریه اش می رود و چایی می خورد، این عالم بزرگوار فرموده بود چایی می خورد، خرجش زیادتر است پس باید شهریه را اضافه کنیم، گویا در گذشته چایی سابقه ای ۱۰۰ ساله دارد و در آن زمان برای اشراف بوده است.

عضو شورای حوزه علمیه یزد به خاطرات دوران ساخت مدرسه علمیه «مدینه العلم کاظمیه» یزد اشاره کرد و گفت: یک نفر، چند روز قبل آمد و مبالغی را کمک کرد و گفت از باب اقامه نماز می خواهم کمک کنم، زیرا خداوند می گوید اقم الصلاه و حوزه های علمیه نماز را بر پا می دارند. یک نفر دیگر نیز مراجعه کرد و گفت می خواهم نانوایی برای مدرسه احداث کنم، گفتم نانوایی حاشیه دارد به اسم حوزه بخواهند آرد بگیرند و حسابرسی کنند، دشوار است و من خواستم کار مهم تری انجام بدهم، به او گفتم انسان متشکل از مغز، احساسات، شکم و شهوت است و مغز در راس همه قرار دارد سپس احساسات و بعد شکم و شهوت است اما برخی وارونه هستند ، شهوت، شکم، احساسات و بعد به عقل می رسند به ایشان گفتم بیائید برای مغز طلاب کاری کنید.

وی ادامه داد: از ایشان خواستم کتابخانه ای احداث کنند، گفتند چقدر هزینه می شود، برآورد کردیم با هزینه های اولیه ۶۰ میلیون تومان می شود که قرارداد را بستند و کتاب ها را آوردند.

تولیت مدرسه علمیه «مدینه العلم کاظمیه» یزد عنوان کرد: اولین کار بنّایی را با تربت سیدالشهدا(ع) انجام دادیم و سعی کردیم از پیمانکاران مومن و متدین و پیرو اهل بیت (ع) استفاده کنیم؛ پیمانکارانی داشتیم که در هوای گرم ماه رمضان و با وجود هوای گرم یزد روزه دار بودند. من معتقدم مدرسه با پاک ترین دست ها و پول ها ساخته شد و اخلاص داشته اند.

حجت الاسلام والمسلمین مدرسی یزدی خاطرنشان کرد: این مجموعه «مدینه العلم کاظمیه» وقف حوزه های علمیه است و اصلا جنبه شخصی ندارد؛ یزد دارای مدارس کهن و قدیمی است که اکثرا وقف بوده اند.

وی در مورد مشخصات مدرسه علمیه «مدینه العلم کاظمیه» یزد گفت: بهترین نوع سرامیک های یزد و مصالح را به کار گرفته ایم. نگاه مدرن همراه با مسائل سنتی داشته ایم و با شرایط آب و هوای یزذ از عایق حرارتی و برودتی استفاده کردیم.

وی تصریح کرد: اتاق ها دارای نورگیر و کاملا روشن است و مدرسه داری ۴ نبش است و برای روشنایی و باز بودن هوا به خوبی طراحی شده در حقیقت این مدرسه با طراحی معماران خوش سلیقه یزدی به نتیجه رسید بطوریکه تنها ۶ ماه طراحی آن طول کشیده است.

استاد حوزه علمیه یزد بیان کرد: در محیط پیرامون مدرسه ۱۶۰ جای پارک خودرو وجود دارد؛ ما در قرن ۵ تعداد ۶۰ مدرسه رایج در یزد داشتیم و در حال حاضر فقط ۶ مدرسه باقی مانده است.

حجت الاسلام والمسلمین مدرسی یزدی افزود: یزد مرکز علمی بوده و به آن دارالعلم می گفتند به طوری که مقام معظم رهبری در سخنانشان نام دارالعلم را احیا کردند چرا که از قرون گذشته واژه دارالعلم برای یزد بوده است.

وی گفت: در ۱۹۰ سال اخیر توفیق ساخت مدرسه را در یزد نداشته ایم، چون در بافت قدیم است و جنبه میراث فرهنگی دارد و در این محدوده مشکل تصرفات داریم که گرمایش و سرمایش و تعمیر با محدودیت های شدید مواجه است.

حجت الاسلام و المسلمین مدرسی یزدی عنوان کرد: در اینجا جهت توجه به کیفیت سازه حتی آب و میلگرد و بتن را آزمایش کردیم و بهترین نوع سیمان و مصالح را خریداری تهیه کرده ایم که این سازه تا ۵۰۰ سال تضمین است و تا ۸ ریشتر زلزله را تحمل می کند.

وی گفت:بنده مدیریت دو مدرسه را بر عهده دارم مدرسه مصلی و دیگری «مدینه العلم کاظمیه» یزد است. مصلی بیشترین امتیازات را در طول سالهای اخیر به دلیل نیروها داشته است و افرادی برجسته از نظر استعداد را جذب کرده ایم و برای آن ها برنامه های ویژه ای همچون کارگاه های علمی و اساتید پژوهشی و مقام تالیف داریم.

تولیت مدرسه علمیه «مدینه العلم کاظمیه» یزد بیان کرد: در حال حاضر سطح یک را به همراه رشته های تخصصی که عصرها برگزار می شود آموزش می دهیم و در واقع از این ظرفیت به خوبی استفاده می کنیم.

لینک کوتاه : https://heyazd.ir/?p=2963

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.