تعداد مطالب 1742

تربیت نیرو و پرورش طلاب عالم و آگاه از مهم‌ترین وظایف مسئولین حوزوی است

  • کد خبر : 3550
تربیت نیرو و پرورش طلاب عالم و آگاه از مهم‌ترین وظایف مسئولین حوزوی است

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین رستم‌نژاد گفت: در زمانه کنونی که همه نگاه‌ها به نظام اسلامی دوخته شده، وظیفه خطیر حوزه و روحانیت در تربیت نیروهای موثر و کاردان بیش از پیش به چشم می‌خورد.

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین رستم‌نژاد معاون آموزش حوزه‌های علمیه کشور در جمع مدیران و معاونین آموزش حوزه علمیه استان یزد با اشاره به جایگاه خطیر حوزه و روحانیت اظهار داشت: وقت گذاشتن بر تربیت نیرو و پرورش طلاب باسواد و آگاه از مهم‌ترین وظایف مسئولین حوزوی است چرا که در حال حاضر در همه عرصه‌های نظام نیاز به روحانیون عالم و کاردان داریم و ضرورت حضور روحانیت در بسیاری از عرصه‌ها بیش از پیش احساس می‌شود.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه کشور با تأکید بر اینکه امروزه نگاه تمامی جهان به ما و نظام مقدس جمهوری اسلامی است خاطرنشان کرد: حوزه علمیه به عنوان نگهبان دین و مسئول عرصه دینی مردم است و اگر می‌خواهیم از این حریم مراقبت کنیم باید همت‌مان را بر تربیت طلاب معطوف کنیم و این جهاد اکبر را انجام دهیم.

وی در ادامه با اشاره به تغییرات آیین‌نامه‌ای که پس از هر بار بررسی کارشناسی احتمال آن می‌رود اظهار داشت: یک توصیه دارم و آن این است که آیین‌نامه‌ها را مطالعه کنیم و همه آن را یکجا ببینیم یعنی اینگونه نباشد که بخشی از آن را اجرایی کنیم و بخشی را نه.

وی با اشاره به اینکه این دوره، دوره سرعت در تحول است خاطرنشان کرد: حتی رهبری نیز به وضعیت موجود انتقاد داشتند که چرا حوزه فعالانه وارد قضایا نمی‌شود و به مطالبات موجود در جامعه پاسخ نمی‌دهد؟ و این نشان از آن دارد که توقعات برحق از حوزه پابرجاست و ما به عنوان حارثان این نظام و مردم باید احساس تکلیف بیشتری در مورد مسائل و نیازهای داشته باشیم.

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین رستم‌نژاد یکی از موانع سرعت تحول در حوزه را لیستی از آیین‌نامه‌ها دانست که به خودی خود مانعی مهم بر تحول و سرعت بخشیدن به امور است.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه کشور افزود: یکی از عللی که در برخی سال‌ها استقبال از حوزه کم شده است این است که طبق آمار قریب به ۱۰۰ هزار نفر در حال تحصیل علوم حوزوی مانند فقه، کلام، حدیث و …در دانشگاه‌ها هستند و این موازی‌کاری در برخی از مواقع مشکل‌ساز نیز بوده و خطرات فراوانی را متوجه آینده دینی جامعه ما کرده است.

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین رستم‌نژاد در پایان با اشاره به اینکه در موضوع بازگشت به حوزه اصیل و سنت‌هایی که شناخته شده، ظاهراً اشتباهاتی کرده‌ایم چرا که حوزه‌های قدیم بر اساس علم و حول محور یک عالم و دانشمند شکل می‌گرفت و متاسفانه در زمان کنونی مدیریت‌ها، مدیریت اجرایی شده و بیشتر دنبال اجراییات هستیم و این موضوع ما را از اصل قضیه دور نگه داشته است و اگر این دیدگاه را اصلاح کنیم بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

لینک کوتاه : https://heyazd.ir/?p=3550

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.