تعداد مطالب 1742

«ریشه‌های فساد در اقتصاد ایران» در حوزه یزد بررسی شد

  • کد خبر : 3362
«ریشه‌های فساد در اقتصاد ایران» در حوزه یزد بررسی شد

اولین نشست انجمن علمی دانش آموختگان و دانش پژوهان موسسه فقه و قضای اسلامی واحد یزد با حضور صاحب‌نظران مسائل اقتصادی برگزار شد.

اولین نشست انجمن علمی دانش آموختگان و دانش پژوهان موسسه فقه و قضای اسلامی واحد یزد با حضور دانش پژهان این مرکز تخصصی و اساتید حوزه علمیه استان و جمعی از صاحب‌نظران مسائل اقتصادی در سالن همایش مدیریت حوزه علمیه استان یزد برگزار شد.

در ابتدای این نشست جناب آقای دکتر عرشیان مدرس و معاون فرهنگی دادگستری کل استان یزد به عنوان دبیر نشست، ضمن خوشامدگویی و معرفی داور و ناقد جلسه، بر ضرورت اصلاح نظام اقتصادی و پیاده‌سازی مطلوب اصل ۴۴ قانون اساسی و گسترش امنیت اقتصادی تأکید کرد و در زمینه اهمیت ریشه‌یابی مساله فساد اقتصادی و برگزاری نشست‌های علمی در این موضوع نکاتی را بیان داشت.

دکتر عرشیان گفت: اگر بخواهیم اقتصاد اسلامی و سالم داشته باشیم و مردم امنیت اقتصادی کسب کنند باید ریشه های فساد کنده شود و تا این ریشه ها حذف نشود به امنیت اقتصادی و اقتصاد اسلامی نخواهیم رسید.

در ادامه دکتر رحیمی مدرس و مدیرعامل سابق شرکت سنگ آهن بافق و فعال عرصه مبارزه با مفاسد اقتصادی و از وکلای کانون وکلای دادگستری استان به تشریح مواضع خود پرداخت و با ذکر چند نمونه از ریشه های فساد، راهکارهایِ اجراییِ بهبود اوضاع و کاستن از مفاسد اقتصادی را مطرح نمود.

دکتر رحیمی در سخنان خود چند عامل مهم را به عنوان ریشه‌های فساد به شرح ذیل عنوان نمود:
• نابرابری‌های سیاسی، اقتصادی و احساس بی عدالتی
• وجود برخی اشکالات در روند خصوصی‌سازی
• نابرابری‌های سیاسی، اقتصادی و احساس بی عدالتی
• عدم پاسخگویی اقتصادی مردم به دولت
• ترک فریضه امر به معروف و نهی از منکر
• ورود نهادهای حاکمیتی و دولتی در ساختار اقتصادی
• ورود و دخالت مسئولین و اقازاده ها در ساختارهای اقتصادی و سیاسی
• گسترش فقرگرایی
• نظام ناکارآمد اداری و قانونی
• کثرت قوانین دست و پاگیر

مدیرعامل سابق شرکت سنگ آهن بافق در ادامه چند راهکار اجرایی جهت ریشه‌کنی فساد اقتصادی مطرح نمود که عبارتند از: اجرای کامل اصل ۴۴ قانون اساسی، نظارت شدید دولت و دستگاه های مسئول بر حسن اجرای قوانین، حمایت مستمر دولت از بنگاه‌های اقتصادی زودبارده و مردم نهاد.

سپس جناب آقای دکتر طباطبایی به عنوان ناقد ضمن بیان مطالب خود ریشه های فساد را بدون اصلاح ساختار های فساد زا غیر ممکن دانسته و بیان داشت که در تا زمانی که ساختارهای اقتصادی درست نشود نظارت بر سیستم غیرممکن وغیرکارآمد خواهد بود.

وی اظهار داشت: اقتصاد باید مزیت نسبی داشته باشند یعنی اقتصاد همگام با نسبت جامعه گسترش داشته باشد.

وی افزود: امیدواریم با حمایت های مسولین وتلاش اعضای انجمن علمی این گونه کرسی های نقد و نظر بیش از پیش رونق بگیرد و شاهد به ثمر رسیدن مباحث مطرح شده باشیم.

در پایان، حاضرین به طرح دیدگاه‌ها و سوالات خود پرداختند که از سوی سخنرانان جلسه پاسخ داده شد.

لینک کوتاه : https://heyazd.ir/?p=3362

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.